Przedmiotowy System Oceniania (Zajęcia komputerowe)
Uwagi ogólne:
1. Ocenianiu podlegają:
a) znajomość podstaw teoretycznych omawianych zagadnień,
b) podstawowa umiejętność poruszania się w środowisku systemowym,
c) znajomość zasad pracy z typowymi programami narzędziowymi,
d) umiejętność znalezienia rozwiązania w sytuacjach nowych,
e) aktywność i kreatywność własna ucznia,
f) umiejętność pracy w zespole,
g) przygotowanie lub nieprzygotowanie do lekcji,
h) umiejętność odnalezienia i przygotowania materiałów poza pracownią.
2. Formy aktywności ucznia podlegające ocenie:
a) praktyczny sprawdzian podsumowujący większy zakres omówionego materiału,
b) sprawdzian pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną i kojarzenie pojęć,
c) bieżący praktyczny sprawdzian kontrolujący możliwość pogłębiania problematyki,
d) odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie teoretyczne ucznia do ćwiczeń,
e) krótkie bieżące ćwiczenie mobilizujące i utrwalające nowe wiadomości i umiejętności,
f) teoretyczne zadanie domowe o teoretycznym charakterze nie wymagające użycia komputera.
1. Przy ocenianiu zajęć praktycznych będą brane pod uwagę:
a) znajomość elementów konkretnego środowiska pracy,
b) poprawność zastosowanych rozwiązań,
c) uniwersalność otrzymanych wyników,
d) umiejętność wyszukania i poprawienia błędów,
e) sprawność w posługiwaniu się różnymi narzędziami,
f) umiejętność połączenia elementów pracy różnych środowisk,
g) wykorzystanie wcześniej zdobytych umiejętności,
h) samodzielność w pracy.
2. Przy ocenianiu prac pisemnych będą brane pod uwagę:
a) poprawność merytoryczna,
b) umiejętność posługiwania się językiem przedmiotu,
c) estetyka pracy.
3. Przy ocenianiu odpowiedzi ustnej będą brane pod uwagę:
a) spójność merytoryczna i językowa wypowiedzi,
b) trafność uzasadnienia i kompletność argumentacji,
c) zastosowanie właściwego języka przedmiotu,
d) umiejętność jasnego formułowania myśli,
e) dbałość o poprawność użycia języka ojczystego.
4. Przy ocenianiu dodatkowych prac będą brane pod uwagę:
a) pomysłowość, inwencja twórcza, nowatorstwo i kompletność ujęcia tematu,
b) samodzielność, zaangażowanie oraz ilość włożonej pracy,
c) wybór metody, sposób prezentacji i estetyka pracy,
d) różnorodność zastosowanych technik i źródeł pozyskania informacji,
FORMY SPRAWDZANIA UMIEJĘTNOŚCI I WIEDZY
1. Formy ustne
· odpowiedź ustna (do dwóch razy w semestrze) ma na celu sprawdzenie opanowania pewnych partii materiału,
· wypowiedzi w klasie, określane jako aktywność na zajęciach,
· referaty.
2. Formy pisemne
· testy (różnego typu) podsumowujące określone partie materiału,
· kartkówki (10-15 minut) sprawdzające stopień opanowania materiału z ostatnich trzech zajęć,
· referaty pisemne przygotowane przez uczniów jako dodatkowe prace,
· inne formy aktywności ( przygotowywanie pomocy dydaktycznych, prowadzenie zeszytu itp.).
3. Formy sprawdzania umiejętności praktycznych
· praca przy komputerze,
· praca z instrukcją,
· przygotowanie prezentacji dla całej grupy,
· zadania w grupach (przygotowanie złożonych zadań z podziałem ról).
HIERARCHIA STOPNI PRZY WYSTAWIANIU OCENY SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ
· umiejętności praktyczne (stopnie z form sprawdzania umiejętności praktycznych),
· odpowiedzi ustne (formy ustne sprawdzania umiejętności),
· formy pisemne sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Poniższe oceny otrzymuje uczeń:
CELUJĄCY (6)
1. Jest aktywny na każdej lekcji, dokładnie stosuje się do regulaminu pracowni informatycznej.
2. Pełni powierzoną przez nauczyciela funkcję asystenta wspomagając w czasie ćwiczeń uczniów słabszych.
3. Ma wiedzę i twórcze osiągnięcia wykraczające poza program nauczania.
4. Ponadto spełnia wymagania przynajmniej jednego z poniższych punktów:
· Bierze udział w informatycznych konkursach pozaszkolnych.
· Opracował własną, ciekawą stronę WWW lub uczestniczy w doskonaleniu i rozszerzaniu informacji na stronach WWW szkoły.
· Potrafi poradzić sobie w sytuacjach awaryjnych na komputerze.
· Wykonał udokumentowane prace na komputerze mające zastosowanie na innych przedmiotach, a których poziom wykracza poza program nauczania informatyki.
1. Jest aktywny na każdej lekcji, dokładnie stosuje się do regulaminu pracowni informatycznej.
2. Wspomaga w czasie ćwiczeń za zgodą nauczyciela uczniów słabszych.
3. Opanował pełny zakres wiedzy i
umiejętności określonych dla danej klasy – sprawnie posługuje się
oprogramowaniem
w tym zakresie.
4. Prace przez niego wykonane są estetyczne, wykorzystuje w nich pełny zakres realizowanego materiału.
5. Zna i umie zdefiniować pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w danej klasie
6. Swobodnie posługuje się w wypowiedziach zwrotami i określeniami informatycznymi
DOBRY (4)
1. Jest aktywny na większości lekcji, przestrzega regulaminu pracowni informatycznej.
2. Opanował wiadomości i umiejętności przewidziane dla danej klasy, potrafi posługiwać się oprogramowaniem w tym zakresie.
3. Prace przez niego wykonane są estetyczne, wykorzystuje w nich realizowany materiał w zadowalający sposób.
4. Zna pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w danej klasie.
5. Wypowiada się używając poprawnych zwrotów i określeń informatycznych.
1. Stara się uczestniczyć aktywnie w lekcjach, przestrzega regulaminu pracowni informatycznej.
2.
Opanował podstawowe wiadomości i
umiejętności przewidziane dla danej klasy, oprogramowanie w tym zakresie
obsługuje
czasami z pomocą nauczyciela.
3.
Prace przez niego wykonywane są
nieskomplikowane, wykorzystuje w nich podstawowe możliwości oprogramowania
związanego z realizowanym materiałem.
4. Zna podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w danej klasie.
5. Z trudnością formułuje wypowiedzi dotyczące określeń informatycznych.
1. Uczeń przestrzega regulaminu pracowni informatycznej.
2. Nie jest aktywny na zajęciach lekcyjnych.
3. Ma poważne kłopoty w zastosowaniu wiadomości w czasie ćwiczeń praktycznych.
4. Potrafi w stopniu minimalnym posługiwać się sprzętem komputerowym i oprogramowaniem systemowym.
5. Problemy algorytmiczne rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
6. Nie potrafi wypowiadać się z użyciem zwrotów i określeń informatycznych.
WYMAGANIA EDUKACYJNE - KLASY V
I. W zakresie wiedzy – powinien znać:
- podstawowe elementy budowy logicznej i fizycznej komputera
- podstawowe pojęcia z zakresu informatyki
- podstawowe
zasady działania systemu operacyjnego komputera oraz operacje na elementach
struktury dyskowej
(kopiowanie, kasowanie, zmiana nazwy itp. plików i folderów)
- metody tworzenia prostych rysunków w programie PAINT
- możliwości edytorów tekstów i nazewnictwo z nimi związane
- umiejętność zakładania konta pocztowego (Internet)
- sposoby redagowania tekstów z tabelami
II. W zakresie umiejętności – powinien umieć:
- obsługiwać mikrokomputer i jego niektóre urządzenia peryferyjne w podstawowym zakresie
- posługiwać
się systemem operacyjnym (WINDOWS) w zakresie: uruchamiania programów,
formatowania dyskietek,
kopiowania i usuwania plików i folderów, tworzenia folderów, zmiany nazw,
przechowywania na dysku prac wykonanych w dowolnym programie
- wykonywać proste rysunki w edytorze graficznym
- napisać i sformatować tekst przy użyciu edytora tekstów
- uruchamiać programy w środowisku WINDOWS
- zredagować dokument w edytorze tekstów (WORD) z użyciem tabel
- drukować i przechowywać dokumenty wykonane w edytorze tekstów
- wyszukiwać w Internecie informacje korzystając z adresów stron WWW
- odbiera i wysyła listy elektroniczne
III. Przewidywane prace klasowe:
Po każdym bloku tematycznym.
WYMAGANIA EDUKACYJNE - KLASY VI
(oprócz tych poznanych w klasie V)
I. W zakresie wiedzy – powinien znać:
- sposoby modyfikowania środowiska WINDOWS
- operacje wykonywane za pomocą skrótów klawiszowych- środowisko WINDOWS
- zasady wykorzystania pamięci operacyjnej
- podstawowe możliwości sieci lokalnych, w tym usługę pocztową
- podstawowe usługi sieci INTERNET
- możliwości arkusza kalkulacyjnego w zakresie prostych przeliczeń z wykorzystaniem podstawowych funkcji oraz tworzenia prezentacji graficznej
- instalowanie programów
- budowa i modyfikowanie bazy danych
II. W zakresie umiejętności – powinien umieć:
- przystosować środowisko WINDOWS do własnych potrzeb i upodobań
- dokonywać obliczeń przy użyciu arkusza kalkulacyjnego (EXCEL)
- zgromadzić materiał potrzebny do prezentacji w POWER POINT
- wyszukiwać w Internecie informacje korzystając z adresów stron WWW oraz z wyszukiwarek.
- wykonywać w środowisku WINDOWS operacje za pomocą skrótów klawiszowych
- instalować programy- w tym instalować i posługiwać się programem antywirusowym
- porządkować, przeglądać i modyfikować bazę danych
III. Przewidywane prace klasowe:
Po każdym bloku tematycznym
Klasa V
STANDARDY WYMAGAŃ Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
wiadomości i umiejętności uczniów
1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Dokonuje prób organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i
higieny · Korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej. · Obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej, np.: kalkulator, odtwarzacz CD lub inne urządzenia poznane na zajęciach. |
· Wymienia
zasady prawidłowej organizacji pracy · Objaśnia zasady korzystania z programów i zbiorów dokumentów w szkolnej pracowni komputerowej. · Wymienia zastosowania komputera w najbliższym środowisku. · Wyjaśnia pojęcie urządzenia opartego na technice komputerowej. |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Dostosowuje
stanowisko pracy do wymagań bezpiecznej · Charakteryzuje podstawowe
zastosowania poznanych |
· Omawia prawa użytkownika pracowni komputerowej podczas korzystania z programów. · Wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania. |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Ocenia
organizację stanowisk pracy w różnych miejscach · Charakteryzuje konsekwencje prawne piractwa komputerowego |
· Wyjaśnia pojęcia: piractwo komputerowe, licencja, prawa autorskie, programy demo, pokaz multimedialny. · Wskazuje na
zastosowanie techniki komputerowej |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Przewiduje skutki nieprawidłowego zorganizowania komputerowego stanowiska pracy. · Obsługuje urządzenia
oparte na technice komputerowej związane z najbliższym środowiskiem |
· Wyjaśnia pojęcia: programy freeware, public domain, shareware. · Prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer. |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Przewiduje wpływ doboru monitora na samopoczucie użytkownika komputera. · Uzasadnia konieczność stosowania programów antywirusowych oraz przeprowadza profilaktykę antywirusową. · Analizuje zalety i zagrożenia, jakie niesie komputeryzacja życia. · Ocenia wpływ urządzeń opartych na technice komputerowej na jakość życia człowieka. |
Wykraczające poza program, np.: · Omawia przyczyny chorób związanych z obsługą komputera. · Wskazuje, na podstawie literatury, kierunki rozwoju komputera. · Prezentuje rys
historyczny rozwoju urządzeń opartych |
2. PRACA Z KOMPUTEREM
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Określa
miejsce stacji dyskietek i napędu CD-ROM · Prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z systemem. · Wykorzystuje mysz do uruchamiania programów. · Określa podstawowe elementy Pulpitu. · Uruchamia programy, korzystając z ikony skrótu na Pulpicie. · Zapisuje plik wg wskazówek. · Otwiera plik wg wskazówek. · Otwiera okno folderu. · Zakłada folder. · Porusza się po strukturze folderów. |
· Rozróżnia podstawowe elementy zestawu komputerowego. · Wskazuje przyciski sterujące. · Podaje przykłady aplikacji poznanych na lekcji. · Rozpoznaje folder otwarty. · Rozróżnia nośniki pamięci zewnętrznej. |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Klasyfikuje
podstawowe urządzenia wejścia i wyjścia · Obsługuje okna programów z wykorzystaniem poznanych elementów. · Obsługuje okna dialogowe i menu. · Uruchamia programy, korzystając z przycisku START. · Obsługuje klawiaturę (wykorzystuje klawiaturę do napisania prostych tekstów). · Zapisuje pliki na dysku we wskazanym folderze. · Otwiera pliki ze wskazanych folderów. · Tworzy nowe foldery i struktury folderów (jednym z poznanych sposobów) na podstawie wzoru. · Kopiuje i usuwa pliki, foldery. · Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki, foldery. |
· Objaśnia zasady przechowywania dyskietki. · Omawia
sposoby uruchamiania poznawanych na lekcji · Wyjaśnia
pojęcia: procesor, pamięć komputera, płyta · Wymienia rodzaje
pamięci zewnętrznych komputera, |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Określa
zastosowanie skanera, plotera, mikrofonu, · Charakteryzuje
elementy rozmieszczone z przodu · Porównuje
rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, · Zmienia rozmiar i położenie okna wg potrzeb. · Uruchamia programy za pomocą aplikacji Mój komputer. · Przełącza się między uruchomionymi aplikacjami. · Tworzy
na Pulpicie skrót do programu i nadaje mu · Dokonuje
poprawek w pracy i zapisuje zmiany na dysku · Tworzy strukturę folderów według potrzeb. · Zmienia nazwę folderu. · Wybiera optymalną metodę do kopiowania i usuwania folderów, plików. |
· Wyjaśnia pojęcia: program, środowisko pracy, wskazywanie, system operacyjny, zawieszenie komputera, kliknięcie, przeciąganie myszą, pasek menu, okna dialogowe, okna komunikatów, folder, drzewo folderów, rozszerzenie, plik wykonywalny, pliki danych, opcja. · Omawia rolę Schowka podczas operacji kopiowania. |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Łączy elementy zestawu komputerowego. · Konserwuje myszkę. · Analizuje
różnice między pamięcią operacyjną a pamięciami · Prawidłowo reaguje na pojawiające się w programie komunikaty. · Wyszukuje pliki wykonywalne. · Tworzy nowy folder podczas zapisu pliku. · Tworzy nową wersję pliku na dysku za pomocą polecenia ZAPISZ JAKO ze zmianą lokalizacji lub nazwy pliku. · Kopiuje i usuwa grupę plików optymalną metodą. |
· Prezentuje historię komputera. · Wymienia typy drukarek. · Omawia zadania systemu operacyjnego. · Omawia pojęcia: Internet, kompatybilność komputerów, wielozadaniowość systemu. |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Uzasadnia zastosowanie komputerów Apple-Macintosh do specjalistycznych prac graficznych. · Analizuje zastosowanie pamięci ROM i RAM. · Ocenia różnice pracy w systemach DOS i Windows. · Porządkuje ikony na Pulpicie i zmienia jego wygląd. · Wykorzystuje narzędzia systemowe: defragmentator dysków, miernik zasobów, scandisk. · Instaluje i uruchamia nieznane mu dotychczas programy komputerowe. · Wyszukuje dowolny plik lub folder za pomocą polecenia ZNAJDŹ z menu START. · Porządkuje zawartość tworzonych folderów. · Zmienia nazwy skrótów. · Dobiera nazwy tworzonych plików do ich zawartości. · Na podstawie rozszerzenia nazwy pliku wnioskuje, w jakiej aplikacji plik ten powstał. · Otwiera dokument tekstowy dwukrotnym kliknięciem na jego ikonie. |
Wykraczające poza program, np.: · Omawia zastosowanie karty graficznej i dźwiękowej. · Wyjaśnia pojęcie dyskietki systemowej, defragmentacji dysku, pomiarów zasobów. · Wskazuje na zadania polecenia DODAJ/USUŃ PROGRAMY. · Objaśnia, dlaczego nie należy modyfikować folderu WINDOWS. · Wskazuje różnice w budowie okien różnych programów. |
3. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA KOMPUTERA
3.1. WYKONYWANIE OBLICZEŃ
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Wykonuje proste obliczenia z wykorzystaniem aplikacji Kalkulator: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie dwóch liczb. |
|
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych. · Wykonuje działania: zmiany znaku liczby na przeciwny, obliczanie odwrotności liczby, obliczanie procentu z liczby. · Wykorzystuje do obliczeń klawisze na klawiaturze numerycznej. |
· Objaśnia funkcje klawiszy aplikacji Kalkulator w postaci standardowej. |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Wykonuje wielokrotne działania na tej samej liczbie. · Wykorzystuje aplikację Kalkulator do rozwiązywania zadań tekstowych. · Kopiuje wyniki obliczeń do Notatnika. |
|
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Wykonuje złożone operacje z wykorzystaniem pamięci aplikacji Kalkulator. |
· Omawia historię
abakusa |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Rozwiązuje zadania o dużym stopniu złożoności. · Wykorzystuje pamięć Kalkulatora do wykonywania operacji powtarzalnych. |
Wykraczające poza program, np.: · Omawia różnicę między standardową a profesjonalną postacią aplikacji Kalkulator. |
3.2. RYSOWANIE I MALOWANIE |
||
WYMAGANIA |
Osiągnięcia ucznia |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
WIADOMOŚCI |
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Uruchamia program graficzny wykorzystywany na lekcji wg wskazówek. · Wypełnia kolorem gotowe elementy w edytorze grafiki. · Rysuje proste elementy graficzne z zastosowaniem myszki. · Rysuje figury geometryczne z wykorzystaniem PRZYBORNIKA. · Kopiuje, przesuwa i usuwa pojedyncze elementy rysunku. · Zapisuje prace wg wskazówek. |
· Nazywa poznany edytor grafiki. |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Wykonuje samodzielnie proste rysunki według określonego wzoru. · Operuje kolorem rysowania i tła. · Pobiera z rysunku kolor rysowania lub tła, korzystając z narzędzia WEŹ KOLOR. · Dokonuje poprawek w pracach graficznych. · Zmienia rozmiary elementów rysunku. |
· Wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki. · Wskazuje elementy okna edytora grafiki. |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Wykorzystuje klawisz SHIFT podczas rysowania linii poziomych, pionowych, pod kątem 45o, kwadratów i kół. · Korzysta ze Schowka podczas kopiowania i przesuwania elementów rysunku. · Przekształca elementy rysunku (np. obraca, pochyla, tworzy lustrzane odbicie). · Posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej pracy. · Ustala atrybuty rysunku w edytorze grafiki. · Korzysta z LUPY, np. podczas likwidowania przerw (szczelin) w konturze rysunku. · Dołącza napisy do rysunku w edytorze grafiki. · Świadomie podejmuje decyzję o zapisywaniu lub rezygnacji z zapisu zmian w pliku na dysku. |
· Wskazuje inne od poznanych programy do edycji grafiki. · Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki. · Omawia różne
sposoby wykonywania takich operacji, jak: kopiowanie, przesuwanie |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Tworzy prace graficzne na zadany temat z wykorzystaniem poznanych narzędzi i funkcji programu graficznego. · Dokonuje trafnego wyboru koloru, zwracając uwagę na estetykę i walory artystyczne tworzonego obrazu. · Tworzy w edytorze grafiki ozdobne napisy. |
· Rozpoznaje pliki
graficzne |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Wykorzystuje inny od poznanego program graficzny. · Tworzy tapety na Pulpicie z własnych prac lub zrzutów ekranów. · Dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb. |
Wykraczające poza program, np.: · Wskazuje podobieństwa · Wyjaśnia pojęcia: mapa bitowa, piksel. · Wyjaśnia związek między rozszerzeniem piku BMP a jego zawartością. |
3.3. PISANIE
WYMAGANIA |
Osiągnięcia ucznia |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
WIADOMOŚCI |
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Uruchamia edytor tekstu wykorzystywany na lekcji. · Pisze prosty tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich znaków. · Wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki. · Wybiera czcionkę i ustala jej atrybuty przed napisaniem tekstu. · Zapisuje prace we wskazanym folderze. |
· Nazywa poznany edytor tekstu. · Wskazuje elementy okna edytora tekstu. · Wskazuje klawisze
edycyjne |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu. · Posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej operacji. · Dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku. · Zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym. · Wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce, kopiowanie. · Dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana rodzaju czcionki i jej atrybutów. · Dzieli tekst na akapity. |
· Wyjaśnia pojęcia: edytor tekstu, blok, wiersz, akapit. · Omawia zadania edytora tekstu. · Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu. |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Formatuje akapit według podanego wzoru. · Redaguje i formatuje proste teksty według podanego wzoru. |
· Wskazuje inne od poznanych programy do edycji tekstów. · Wyjaśnia pojęcia:
redagowanie |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Redaguje i formatuje tekst na zadany temat z wykorzystaniem różnych narzędzi i funkcji poznanego edytora tekstu. |
· Wyjaśnia potrzebę zróżnicowania rodzajów czcionek w dokumencie i zróżnicowanego wyglądu akapitów. |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Wykorzystuje inny od poznanego edytor tekstu. · Dostosowuje paski narzędzi do własnych potrzeb. · Umieszcza w tekście rysunki i inne obiekty. · Wykorzystuje tabulatory do wyrównania tekstu w kolumnach. · Nadaje tekstowi wygląd dobrany stosownie do jego treści. · Opracowuje treść dokumentu, zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd. |
Wykraczające poza program, np.: · Wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach tekstowych. · Rozróżnia czcionki
szeryfowe |
3.4. DRUKOWANIE PRAC
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Korzysta z PODGLĄDU WYDRUKU. · Drukuje prace według wskazówek. |
· Omawia typ drukarki, na jakiej dokonuje wydruku. |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Drukuje przygotowane prace bez zmiany ustawień. |
· Omawia typy drukarek i ich zastosowanie. |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Dobiera parametry drukowania: orientację strony, liczbę kopii, zakres stron. |
· Wylicza wady i zalety poznanych typów drukarek. |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Ustala jakość wydruku. · Dobiera ustawienia marginesów do rodzaju drukowanego dokumentu. |
· Wyjaśnia zasadę pracy poznanych typów drukarek. |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Na podstawie instrukcji obsługi drukarki określa zalecane wielkości i rodzaj papieru do drukowania. |
Wykraczające poza program, np.: · Ocenia zastosowanie
poszczególnych typów drukarek |
4. KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Konieczne K ocena dopuszczająca |
· Obsługuje według wskazówek programy multimedialne poznawane na lekcji. · Przegląda otwartą stronę WWW. · Określa źródło informacji: program edukacyjny, encyklopedia, słownik, strona WWW. |
· Wymienia poznane programy edukacyjne, encyklopedie, słowniki multimedialne, gry. · Wymienia elementy zestawu komputerowego niezbędne do prezentacji multimedialnych. · Wyjaśnia pojęcia: hasło, Internet. |
Podstawowe K + P ocena dostateczna |
· Obsługuje programy multimedialne. · Łączy się z Internetem według wskazówek. · Odpowiada na zadane pytania, korzystając ze zdobytych informacji. |
· Wyjaśnia pojęcia: programy multimedialne, programy edukacyjne, encyklopedia multimedialna, strona WWW. · Omawia rodzaje encyklopedii i gier. · Opisuje charakterystyczne cechy programów multimedialnych. · Omawia ogólne
zasady pracy z encyklopediami |
Rozszerzające (K + P) + R ocena dobra |
· Otwiera w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie. · Korzysta z odsyłaczy. · Wykorzystuje programy multimedialne i dostępne strony internetowe do znalezienia konkretnej informacji. · Tworzy proste formy wypowiedzi na zadany temat · Ocenia wykorzystanie komputera jako źródła rozrywki. |
· Wyjaśnia pojęcia: przeglądarka, wyszukiwarka. · Wskazuje charakterystyczne elementy strony www. |
Dopełniające (K + P + R) + D ocena bardzo dobra |
· Wykorzystuje podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW. · Otwiera i obsługuje wyszukiwarkę internetową. · Wykorzystuje programy multimedialne i strony WWW · Wykorzystuje zgromadzone informacje do
opracowania · Przewiduje skutki zagrożeń związanych z grami komputerowymi. |
· Omawia zalety
płynące z wykorzystania informacji |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP ocena celująca |
Wykraczające poza program, np.: · Korzysta z różnych przeglądarek i wyszukiwarek internetowych. · Zapisuje w pliku informacje pozyskane z Internetu. · Wykorzystuje wyszukane informacje ze zbiorów multimedialnych i sieci Internetu do tworzenia własnych prezentacji. · Tworzy własną stronę WWW. · Potrafi dobrać program edukacyjny do zadania, jakie ma rozwiązać. |
Wykraczające poza program, np.: · Wymienia rodzaje przeglądarek i wyszukiwarek internetowych. · Wskazuje gry o dużych walorach intelektualnych i kształcących. · Omawia zastosowanie napędu DVD i jego nośników. |
Klasa VI
STANDARDY WYMAGAŃ Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
wiadomości i umiejętności UCZNIÓW
1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia
ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Podstawowe K + P |
· Dostosowuje stanowisko pracy · Charakteryzuje sposób obsługi szkolnego sprzętu komputerowego. |
· Wymienia zasady bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem dotyczące: prawidłowej pozycji ciała i czasu pracy oraz właściwej organizacji komputerowego stanowiska pracy. · Omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego (monitor, klawiatura, mysz, głośniki, mikrofon, drukarka). · Wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM). · Omawia prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej. · Wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera, Pulpit, okno programu, aplikacja, folder (katalog), komputer multimedialny, program multimedialny, Internet, piractwo komputerowe, prawa autorskie. · Podaje przykłady przejawów piractwa komputerowego. · Wyjaśnia potrzebę zapobiegania piractwu komputerowemu. · Wskazuje zastosowania: edytora tekstu, edytora grafiki, bazy danych. · Podaje przykłady zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia. · Wymienia korzyści wynikające z szerokiego zastosowania komputerów w życiu codziennym. |
Ponadpodstawowe K + P + R + D |
· Charakteryzuje najczęściej popełniane błędy podczas organizacji komputerowego stanowiska pracy. · Określa, jakie elementy składają się na legalną dokumentację oprogramowania (licencja, numer licencyjny, ewentualnie karta rejestracyjna). · Charakteryzuje możliwości wykorzystania komputera w procesie nauczania i uczenia się. |
· Omawia zagrożenia dla zdrowia człowieka, jakie niesie nieprzestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem. · Wyjaśnia pojęcia: gniazdo, bit, bajt, zawieszenie komputera. · Rozróżnia najważniejsze gniazda służące do połączenia urządzeń zewnętrznych. · Szereguje jednostki pamięci komputera według wielkości. · Omawia zastosowanie skanera, plotera, słuchawek, modemu w zestawie komputerowym. · Wskazuje na zagrożenia wynikające z użytkowania pirackiego oprogramowania. · Omawia korzyści wynikające z legalnego użytkowania oprogramowania. · Prezentuje i uzasadnia własną wizję możliwości wykorzystania komputera i urządzeń opartych na technice komputerowej w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników oraz w wykonywaniu codziennych czynności. |
Ponadprogramowe (K + P + R + D) + PP |
Wykraczające poza program, np.: · Uzasadnia zależność między doborem monitora a komfortem pracy użytkownika komputera. · Analizuje wady i zalety komputeryzacji życia. · Obsługuje skaner. |
Wykraczające poza program, np.: · Omawia metodę zapisu danych na twardym dysku, dyskietce i płycie CD. · Wyjaśnia pojęcia: rozdzielczość obrazu, piksel, plug and play, ROM, USB, CD-R, CD-RW, nagrywarka. · Wskazuje zastosowania takich urządzeń peryferyjnych, jak: tracball, touchpad, rzutnik komputerowy, gamepad, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa. |
2. PRACA Z KOMPUTEREM
WYMAGANIA
|
Osiągnięcia
ucznia
|
|
UMIEJĘTNOŚCI
|
WIADOMOŚCI
|
|
Podstawowe K + P |
· Rozpoznaje wersję systemu Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej. · Charakteryzuje elementy środowiska Windows. · Obsługuje okna i menu programów oraz okna dialogowe z wykorzystaniem poznanych elementów. · Uruchamia programy, wykorzystując: ikonę skrótu na Pulpicie, przycisk START lub aplikację Mój komputer. · Przegląda zawartość folderów na różnych poziomach ich struktury, korzystając z programu Mój komputer. · Tworzy na Pulpicie skrót do programu, korzystając z różnych sposobów. · Wykorzystuje polecenia z menu podręcznego do tworzenia struktury folderów. · Kopiuje pojedyncze pliki i foldery za pośrednictwem Schowka i metodą przeciągania. · Usuwa plik lub folder, korzystając z menu podręcznego. · Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki i foldery. · Zapisuje pliki na dysku, zmieniając jego nazwę lub lokalizację. · Zmienia rozmiar i położenie okna według potrzeb oraz odkłada okno na pasek zadań i przywraca je na Pulpit. · Otwiera pliki z aplikacji, w której zostały utworzone. · Sprawdza wybrany dysk programem antywirusowym i niszczy ewentualnie wykryte wirusy według wskazówek. |
· Objaśnia zadania systemu operacyjnego. · Rozróżnia operacje wykonywane za pomocą Schowka. · Omawia przebieg instalacji i deinstalacji programu na przykładzie wykonanych ćwiczeń. · Wyjaśnia potrzebę deinstalowania programu. · Omawia pojęcie wirusa komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym. · Objaśnia wybrane polecenia Panelu sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu. · Wskazuje zmiany w pracy systemu, jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji. |
Ponad-podstawowe K + P + R + D |
· Kojarzy ikony i rozszerzenia nazwy pliku z jego rodzajem. · Wyszukuje dowolny plik lub grupę plików za pomocą polecenia ZNAJDŹ z menu START. · Do wyszukiwania plików wykorzystuje znaki globalne. · Uruchamia programy za pomocą polecenia ZNAJDŹ lub URUCHOM z menu START. · Przegląda zasoby komputera, korzystając z programu Eksplorator Windows. · Tworzy i rozbudowuje strukturę folderów na dysku różnymi sposobami. · Nadaje plikom i folderom nowe nazwy różnymi metodami. · Zaznacza grupę plików lub folderów. · Kopiuje i usuwa grupę plików lub folderów dowolną metodą. · Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane grupy plików lub folderów. · Tworzy folder podczas zapisu pliku. · Tworzy, zapisuje i otwiera pliki w różnych aplikacjach; kojarzy rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją, w której plik powstaje. · Przeprowadza instalację i deinstalację programów. · Charakteryzuje szkodliwe działania wirusów komputerowych. · Dokonuje zmian parametrów konfiguracji środowiska Windows (w programie Mysz i Data/Godzina). |
· Omawia rolę Schowka w wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows. · Objaśnia potrzebę instalowania programów. · Omawia zadania programu instalacyjnego. · Wyjaśnia różnicę między deinstalowaniem a kasowaniem programu z dysku. · Wskazuje na zagrożenia wynikające z niekompetentnego posługiwania się poleceniami Panelu sterowania. |
Ponad programowe (K + P + R + D) + PP |
Wykraczające poza program, np.: · Zmienia parametry konfiguracji środowiska Windows w programach Panelu sterowania: Dźwięki, Ekran, Klawiatura, Kompozycja pulpitu, Ustawienia regionalne. · Wykorzystuje program Pomocy do rozwiązywania problemów związanych z pracą w środowisku Windows. · Dostosowuje pasek zadań do swoich potrzeb i upodobań. |
Wykraczające poza program, np.: · Objaśnia zastosowanie skrótów klawiszowych w systemie Windows. · Omawia proces formatowania dyskietki oraz dysku twardego. · Wyjaśnia zadania polecenia DODAJ/USUŃ PROGRAMY. |
3. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA KOMPUTERA
3.1. RYSOWANIE I MALOWANIE
3.2. PISANIE
3.3. OBLICZENIA W ARKUSZU KALKULACYJNYM
3.4. WYSZUKIWANIE INFORMACJI W BAZIE DANYCH
4. KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI