WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZYRODY KL. 4


Tytuł lekcji w podręczniku lub zeszycie ćwiczeń

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca).
Uczeń:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna).
Uczeń:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra).
Uczeń:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra).
Uczeń:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca).
Uczeń:

Co to jest przyroda?

  • wyjaśnia, co nazywamy przyrodą (B)

  • wymienia 3–4 elementy przyrody nieożywionej i przyrody ożywionej (A)

  • określa zasady pracy na lekcjach przyrody (A)

  • wymienia zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać w pracowni przyrodniczej (A)

  • wyjaśnia, dlaczego dzieł ludzi nie zaliczamy do przyrody (B)

  • wymienia składniki przyrody potrzebne człowiekowi do życia (A)

  • wymienia poznane na lekcji działania człowieka mogące pomóc przyrodzie oraz te, które jej szkodzą (A)

  • wymienia cechy istot żywych (A)

  • opisuje rolę poszczególnych składników przyrody niezbędnych do życia (B)

  • uzasadnia, dlaczego warto uczyć się przyrody (C)

  • podaje przykłady różnych elementów wyposażenia pracowni przyrodniczej (A)

  • opisuje zastosowania elementów wyposażenia pracowni przyrodniczej na lekcjach przyrody (B)

  • opisuje zależności między elementami przyrody ożywionej i nieożywionej (C)

  • wymienia działania człowieka mogące pomóc przyrodzie oraz te, które jej szkodzą (na podstawie wiedzy spoza podręcznika) (C)

  • przewiduje, jaki będzie miała wpływ zmiana jednego elementu przyrody na inne (D)

  • uzasadnia na przykładach, jak praktycznie można wykorzystać wiedzę o przyrodzie (D)

Sposoby poznawania przyrody

  • wymienia nazwy 2–3 przyrządów służących do obserwacji przyrody (A)

  • dokonuje prostych obserwacji za pomocą lupy i lornetki (D)

  • wymienia 3–4 źródła wiedzy o przyrodzie (A)

  • wymienia zmysły człowieka (A)

  • przyporządkowuje przyrząd do obserwowanego obiektu (C)

  • przyporządkowuje zmysły człowieka do obserwowanego obiektu przyrodniczego (C)

  • podaje przykłady wykorzystania lupy, mikroskopu, lornetki (B)

  • przeprowadza obserwacje według instrukcji (D)

  • podaje przykłady wykorzystania poszczególnych zmysłów w obserwacjach przyrody (C)

  • sprawnie posługuje się lupą i lornetką (D)

  • wyszukuje potrzebne informacje w literaturze wskazanej przez nauczyciela (D)

  • dokumentuje wyniki obserwacji w postaci rysunku, szkicu i opisu (D)

  • samodzielnie wyszukuje literaturę uzupełniającą i z niej korzysta (D)

  • ocenia przydatność różnych źródeł wiedzy do uczenia się przyrody (D)

  • wyszukuje informacje w dostępnych źródłach i na ich podstawie pisze krótką notatkę
    (2–3 zdania) na temat innych przyrządów stosowanych do obserwacji przyrodniczych (D)

Jak zadawać przyrodzie pytania?

  • wyjaśnia, w jakim celu prowadzi się obserwacje i doświadczenia (B)

  • odróżnia obserwację od doświadczenia (C)

  • przeprowadza doświadczenia wg instrukcji (D)

  • wymienia zasady bezpiecznego prowadzenia doświadczeń i obserwacji (A)

  • samodzielnie przeprowadza dowolne doświadczenie wg instrukcji i zapisuje wyniki (D)

  • wyciąga wnioski z prowadzonych obserwacji i doświadczeń (D)

  • potrafi przewidywać wyniki obserwacji i doświadczeń (D)


Jak być lubianym?

  • wymienia kilka pozytywnych cech charakteru dobrego kolegi, dobrej koleżanki (A)

  • wskazuje cechy ucznia, które pomagają w utrzymaniu prawidłowych relacji w grupie (A)

  • wymienia podstawowe zasady obowiązujące w kontaktach z innymi ludźmi, między innymi podczas pracy w zespole (A)

  • w prawidłowy sposób dokonuje podziału przykładowych zachowań na sprzyjające dobrej komunikacji i te, które ją utrudniają (C)

  • wymienia czynniki pozytywnie i negatywnie wpływające na samopoczucie w szkole i w domu (A)

  • proponuje sposoby eliminowania czynników negatywnych (C)

  • rozróżnia wśród wielu komunikatów te, które są prawidłowo sformułowane (D)

  • samodzielnie formułuje komunikaty (z zachowaniem asertywności) w różnych sytuacjach, z którymi styka się w szkole (D)

  • uzasadnia, dlaczego dany komunikat wywołuje złe emocje u osób, do których jest kierowany (D)


Mój plan dnia

  • wyjaśnia znaczenie odpoczynku, w tym snu, dla prawidłowego funkcjonowania organizmu (B)

  • podaje przykłady aktywności fizycznej i umysłowej (A)


  • wyjaśnia potrzebę planowania zajęć w ciągu dnia i tygodnia (C)


  • odróżnia prawidłowo skonstruowany plan dnia od nieprawidłowego (D)

  • wskazuje właściwą formę wypoczynku po określonej pracy fizycznej lub umysłowej (B)


  • prawidłowo planuje swój rozkład zajęć w ciągu dnia, z zachowaniem właściwych proporcji między pracą i wypoczynkiem (C)

  • opisuje zdrowotne skutki niewłaściwego korzystania z telewizora i komputera oraz zbyt małej ilości snu (D)

Jak się skutecznie uczyć?

  • opisuje prawidłowo zorganizowane miejsce do nauki (B)

  • wymienia sposoby powtarzania poznawanych treści (A)

  • wymienia zasady prawidłowego uczenia się (A)

  • przedstawia nowo poznane treści w postaci schematu lub rysunku (mapy myślowej) (D)

  • samodzielnie tworzy mnemotechniki do zapamiętania trudnych treści (D)

Krajobraz najbliższej okolicy

  • wyjaśnia, czym jest krajobraz (B)

  • wymienia po trzy elementy krajobrazu naturalnego i wytworzonego przez człowieka (A)

  • opisuje krajobraz najbliższej okolicy (C)

  • wskazuje miejsca, gdzie przeważa krajobraz naturalny, i te, gdzie przeważa krajobraz wytworzony przez człowieka (C)

  • uzasadnia wybór miejsc, w których przeważa określony typ krajobrazu (D)

  • charakteryzuje krajobraz naturalny i krajobraz stworzony przez człowieka (C)

  • tworzy mapę myślową krajobrazów (D)

  • wykonuje album przedstawiający różne typy krajobrazu w swoim miejscu zamieszkania i najbliższej okolicy (D)


Od głębokich dolin do wysokich gór

  • podaje przykłady wypukłych i wklęsłych form terenu (A)

  • wykonuje modele form terenu wg instrukcji (D)

  • rozróżnia w terenie i na modelu wypukłe i wklęsłe formy terenu (C)

  • charakteryzuje wzniesienia (z podaniem zakresu wysokości) i formy wklęsłe (C)

  • graficznie przedstawia sposób odróżnienia wypukłych form terenu od wklęsłych (C)

  • samodzielnie wykonuje modele różnych form terenu, np. z plasteliny (D)

  • opisuje na przykładach formy terenu w najbliższej okolicy (C)

  • dokumentuje przykłady różnych form terenu w miejscowości, w której mieszka, i jej okolicy (np. album z rysunkami lub zdjęciami wraz z opisem) (D)



Poznajemy różne rodzaje skał

  • odróżnia glebę od skały (C)

  • opisuje wygląd skał na podstawie obserwacji zdjęć, ilustracji lub okazów zgromadzonych w pracowni (C)

  • podaje nazwy 2–3 skał (A)

  • dokonuje podziału skał według kryterium spoistości (C)

  • wymienia nazwy skał omawianych na lekcji (A)

  • charakteryzuje skały, oceniając ich barwę, jednorodność budowy, twardość, kruchość, plastyczność, spoistość (C)

  • charakteryzuje zastosowanie różnych skał w gospodarce człowieka w oparciu o ich budowę (C)

  • tworzy kolekcję skał występujących w najbliższej okolicy (D)

  • podaje inne niż omawiane na lekcji zastosowanie poszczególnych skał na podstawie dodatkowych źródeł (D)

  • tworzy kolekcję skał występujących w różnych rejonach Polski (D)



Jak powstaje gleba?

  • układa we właściwej kolejności rysunki (wraz z opisami) przedstawiające kolejne etapy powstawania gleby (C)

  • omawia budowę gleby (B)

  • wymienia ożywione i nieożywione składniki gleby (B)


  • charakteryzuje proces powstawania gleby (B)

  • odróżnia glebę żyzną od mało żyznej (C)

  • definiuje pojęcie żyzności gleby (A)

  • wyjaśnia znaczenie organizmów w powstawaniu gleby (C)

  • podaje nazwy wybranych gleb (A)

  • klasyfikuje wybrane gleby wg żyzności (C)


  • przewiduje żyzność różnych gleb na podstawie analizy ich przekrojów (D)

Krajobrazy miast i wsi

  • wymienia typy krajobrazu (A)

  • rozróżnia na zdjęciach bądź w terenie typy krajobrazu (C)

  • przedstawia ogólną charakterystykę krajobrazu miejskiego i wiejskiego (C)

  • wyodrębnia w krajobrazie wiejskim elementy krajobrazu rolniczego oraz w krajobrazie miejskim elementy krajobrazu przemysłowego (C)

  • omawia różnice miedzy krajobrazem miejskim i wiejskim (C)

  • klasyfikuje różne elementy krajobrazu najbliższej okolicy (C)


  • analizuje wpływ różnych typów krajobrazu na samopoczucie człowieka (D)

Jak wyznaczyć kierunki geograficzne?

  • wymienia główne kierunki geograficzne (A)

  • wyznacza w przybliżeniu kierunek północny w terenie, na podstawie cienia patyka wbitego w ziemię w południe (C)

  • wyjaśnia pojęcie widnokręgu (B)

  • wyjaśnia pojęcie północy geograficznej (B)

  • wymienia kierunki pośrednie (A)

  • rysuje różę kierunków z zastosowaniem skrótów nazw polskich i angielskich (C)

  • wymienia obiekty znajdujące się w określonych kierunkach od miejsca obserwacji (D)

  • dokładnie wyznacza kierunki geograficzne na widnokręgu za pomocą kompasu i gnomonu (C)

  • dopasowuje sposoby wyznaczania północy geograficznej do określonej sytuacji (D)

  • wyszukuje dodatkowe informacje na temat innych niż omawiane na lekcji sposobów wyznaczania kierunków geograficznych w terenie w dzień i w nocy (D)



Wędrówka Słońca nad widnokręgiem


  • wyjaśnia pojęcie doby (A)

  • wyjaśnia określenie: pozorna wędrówka Słońca po niebie (B)

  • posługując się własnoręcznie wykonanym schematem, omawia wędrówkę Słońca nad widnokręgiem (C)

  • wyjaśnia pojęcia: wschód, górowanie (południe słoneczne), zachód Słońca (B)

  • odnajduje zależność między wysokością Słońca a długością cienia (C)

  • przedstawia na rysunku zależność między wysokością Słońca a długością cienia (C)

  • wyszukuje w kalendarzu godziny, o których wschodzi i zachodzi Słońce w różnych porach roku(C)

  • na podstawie obserwacji na rysunkach długości cieni ludzi i przedmiotów określa porę dnia. (D)


  • na podstawie dodatkowych źródeł informacji uzasadnia, dlaczego w Polsce cienie są zawsze widoczne, nawet w południe słoneczne (D)

  • wyjaśnia położenie Ziemi względem Słońca, kiedy Słońce zajdzie za linię widnokręgu (B)



Co to jest temperatura?

  • wśród urządzeń pomiarowych wskazuje termometr jako przyrząd do pomiaru temperatury (A)

  • podaje nazwę jednostki pomiaru temperatury (A)

  • odczytuje temperaturę dodatnią i ujemną na termometrze (C)

  • zaznacza na rysunku termometru określone wartości temperatury (C)

  • omawia czynniki, które wpływają na nasze odczucie temperatury (B)

  • odróżnia różne rodzaje termometrów (C)

  • podaje temperaturę ciała zdrowego człowieka, przybliżoną temperaturę płomienia i temperaturę pokojową (A)

  • wyszukuje informacje na temat:

najwyższej dopuszczalnej temperatury ciała człowieka

skali temperaturowej Fahrenheita

temperatury ciała różnych zwierząt (C)


Jaką postać może mieć woda?

  • wymienia stany skupienia wody (A)

  • podaje przykłady wykorzystania wody przez człowieka (A)

  • opisuje proces parowania wody na przykładach z życia codziennego (B)

  • podaje przykłady występowania wody w poszczególnych stanach skupienia (A)

  • wymienia czynniki przyspieszające parowanie wody (A)

  • podaje temperaturę wrzenia i krzepnięcia wody (A)

  • wyjaśnia pojęcia: parowanie, skraplanie, krzepnięcie i topnienie (B)

  • dokonuje obserwacji zmian stanów skupienia wody w przyrodzie (C)

  • dokumentuje wyniki obserwacji zmian stanów skupienia wody (C)

  • charakteryzuje czynniki wpływające na krzepnięcie wody i topnienie lodu (B)

  • przeprowadza wg instrukcji doświadczenia badające czynniki przyspieszające parowanie wody (C)

  • samodzielnie przeprowadza doświadczenia wyjaśniające zjawiska krzepnięcia, topnienia i skraplania wody (D)

  • uzasadnia, dlaczego temperatura, ruch powietrza i większa powierzchnia wpływają na szybkość parowania wody (D)

  • na podstawie dodatkowych źródeł informacji wyjaśnia, na czym polega zjawisko sublimacji i resublimacji (D)

  • wyszukuje przykłady w przyrodzie i gospodarce człowieka świadczące o rozszerzalności wody podczas procesu krzepnięcia (D)

  • opisuje, w jaki sposób i w jakim celu człowiek w zimie obniża temperaturę krzepnięcia wody (D)

  • wyjaśnia, dlaczego człowiek na pustyni musi pić bardzo dużo wody, a wielbłąd nie (B)

  • przeprowadza inne niż opisane w podręczniku doświadczenia badające szybkość parowania wody (D)

Kiedy woda paruje szybciej?


Poznajemy ciała stałe, ciecze i gazy

  • podaje przykłady różnych substancji ze swojego otoczenia (A)

  • określa stan skupienia różnych substancji ze swojego otoczenia (B)

  • wyjaśnia pojęcie substancji (B)

  • omawia na przykładach zmiany stanów skupienia innych substancji niż woda (C)

  • przeprowadza doświadczenia wykazujące inną szybkość parowania różnych cieczy (C)

  • wyjaśnia, co się dzieje z ciałami stałymi, jeśli są podgrzewane do coraz wyższej temperatury (B)

  • wyjaśnia, co się dzieje z gazami, gdy obniża się ich temperaturę (B)

  • wyjaśnia, dlaczego gaz w butli turystycznej ma postać cieczy, a z palnika wydostaje się w postaci gazu (B)

Otacza nas powietrze

  • wymienia cechy otaczającego nas powietrza (A)

  • przeprowadza proste doświadczenia potwierdzające istnienie wokół nas powietrza (C)

  • wyjaśnia pojęcie ciśnienia atmosferycznego (B)

  • podaje jednostkę pomiaru ciśnienia atmosferycznego (A)

  • odczytuje z barometru ciśnienie (C)

  • przeprowadza doświadczenie potwierdzające istnienie ciśnienia atmosferycznego (C)

  • na podstawie oglądanych przez dłuższy czas prognoz pogody wskazuje zależność między wartościami ciśnienia atmosferycznego a typem pogody (D)

  • wskazuje miejsca na Ziemi, gdzie ciśnienie powietrza jest bardzo małe i brakuje tlenu (D)

Pogoda i jej składniki. Temperatura powietrza

  • wymienia składniki pogody w oparciu o telewizyjną prognozę pogody (A)

  • odczytuje temperaturę powietrza na termometrze pokojowym i zaokiennym (C)

  • zaznacza na rysunku termometru określone wartości temperatury (C)

  • podaje krótką charakterystykę poszczególnych składników pogody (B)

  • omawia budowę termometru (A)

  • omawia czynniki, które wpływają na nasze odczucie temperatury (A)

  • omawia warunki konieczne do prawidłowego odczytu temperatury (A)

  • omawia zasady pomiaru temperatury w stacjach meteorologicznych (A)

  • wyjaśnia, dlaczego latem temperatura powietrza zmienia się wraz z wysokością nad ziemią


  • na podstawie podanych wartości oblicza średnią temperaturę dnia, miesiąca, roku (C)

  • oblicza różnicę temperatur (C)

  • odczytuje z wykresu termografu najwyższą i najniższą temperaturę oraz godziny, w których przeprowadzono pomiary (C)

Skąd wieje wiatr?

  • określa siłę wiatru na podstawie obserwacji otoczenia, np. drzew (C)

  • wyjaśnia pojęcie wyżu i niżu (B)

  • omawia sposoby badania kierunku i siły wiatru (A)

  • podaje nazwy przyrządów i jednostki pomiaru kierunku i siły wiatru (A)

  • opisuje powstawanie wiatru na podstawie schematu (C)

  • odczytuje z map pogody nazwy wiatrów zgodnie z ich kierunkami (C)

  • rysuje schemat powstawania wiatru i omawia go (C)

  • buduje prosty wiatromierz (C)

  • za pomocą własnoręcznie zbudowanego wiatromierza dokonuje pomiaru kierunku i siły wiatru (C)

  • wymienia dziedziny życia, w których ważną rolę odgrywa wiatr (B)

  • wyjaśnia, dlaczego powietrze przyspiesza, przemieszczając się pomiędzy blokami osiedla (B)

Gdy pada deszcz, śnieg albo grad

  • wymienia rodzaje opadów (A)

  • podaje nazwę przyrządu służącego do pomiaru ilości opadów (A)

  • określa stopień zachmurzenia nieba w środowisku naturalnym (C)

  • określa, z czego składa się chmura (A)

  • wskazuje różnice pomiędzy różnymi rodzajami opadów (B)

  • opisuje powstawanie opadów (B)

  • wyjaśnia zależność między budową chmury a jej wysokością nad poziomem gruntu (D)

  • charakteryzuje rodzaje chmur ze względu na ich wysokość nad ziemią (B)

  • prowadzi obserwacje opadów za pomocą samodzielnie wykonanego deszczomierza (C)


  • dokonuje pomiarów opadów w dłuższym czasie (C)

  • na podstawie karty obserwacji oblicza średnią opadów dla danego miesiąca (C)

Jak powstają osady atmosferyczne?

  • podaje nazwy osadów atmosferycznych (A)

  • opisuje, w jaki sposób powstaje rosa i szron (B)

  • opisuje sposób powstawania szadzi i gołoledzi (B)

  • wyjaśnia różnicę między osadami i opadami (B)

  • na podstawie fotografii rozróżnia szron i szadź (C)

  • proponuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zamarzanie pary wodnej znajdującej się w powietrzu (D)

Pogodę można przewidywać

  • wyjaśnia pojęcie prognozy pogody (B)

  • wymienia dziedziny życia, w których ważna jest znajomość prognozy pogody (A)

  • odczytuje umowne znaki z mapy pogody (C)

  • na podstawie tekstu charakteryzującego pogodę tworzy mapę pogody (C)

  • prowadzi dziennik pogody w oparciu o własne obserwacje i pomiary (D)

  • przez określony czas porównuje sprawdzalność prognozy pogody z własnymi obserwacjami (D)


Pogoda zmienia się wraz z porami roku

  • podaje daty pierwszych dni pór roku (A)

  • przedstawia ogólną charakterystykę pogody w różnych porach roku (B)

  • wyjaśnia pojęcia przesilenia zimowego i letniego, równonocy wiosennej i jesiennej (B)

  • na schematycznym rysunku przedstawia pozorną wędrówkę Słońca w ciągu doby oraz miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca w zależności od pory roku (C)

  • wyjaśnia zależność między wysokością Słońca a długością dnia i temperaturą powietrza w ciągu roku (C)


  • na podstawie własnych obserwacji wykonuje schematyczne rysunki pozornej wędrówki Słońca po niebie w różnych porach roku (D)

  • analizuje i porównuje ze sobą poznane składniki pogody w poszczególnych porach roku (D)

  • wyjaśnia różnicę między kalendarzowymi, astronomicznymi i klimatycznymi porami roku (D)

Poznajemy świat bakterii

  • podaje miejsca występowania bakterii (A)

  • wyjaśnia, dlaczego nie możemy zobaczyć bakterii gołym okiem (B)

  • przedstawia sposób rozmnażania się bakterii (A)

  • podaje po dwa przykłady pożytecznej i szkodliwej działalności bakterii (A)



  • wymienia czynniki niezbędne do rozmnażania się bakterii (A)

  • podaje nazwę przyrządu pozwalającego zobaczyć bakterie (A)

  • przeprowadza wg instrukcji doświadczenie badające wpływ bakterii na mleko (C)

  • wymienia kilka produktów spożywczych powstałych dzięki działalności bakterii (A)

  • przewiduje, co by się stało, gdybyśmy wszystkie żyjące wokół nas bakterie zabarwili na kolor różowy (D)

  • charakteryzuje zasadę działania antybiotyków (C)

  • wyszukuje informacje o ubocznym działaniu wybranego antybiotyku (D)

  • uzasadnia, dlaczego podczas leczenia antybiotykiem i bezpośrednio po nim należy jeść jogurt, kefir lub maślankę (D)

Co wywołuje choroby?

  • podaje po dwa przykłady chorób, którymi można się zarazić, i dwa przykłady chorób, którymi się nie zarażamy (A)

  • nazywa drobnoustroje wywołujące choroby zakaźne (A)

  • wyjaśnia pojęcie infekcji (zakażenia) (B)

  • wymienia przykłady chorób zakaźnych wywoływanych przez bakterie i wywoływanych przez wirusy (A)



  • określa rodzaj mikroskopu, za pomocą którego można zobaczyć wirusy (A)

  • określa środowisko, w którym mogą się rozmnażać wirusy (B)

  • charakteryzuje choroby bakteryjne: anginę, salmonellozę, próchnicę oraz wirusowe: przeziębienie, grypę, grypę jelitową, opryszczkę wargową (C)

  • wskazuje podobieństwa i różnice między bakteriami i wirusami (C)

  • na podstawie dostępnych źródeł wiedzy charakteryzuje inne choroby zakaźne (szczególnie choroby wieku dziecięcego) (C)

  • wyszukuje informacje na temat odkrycia i znaczenia penicyliny dla człowieka (D)

Jak się nie zarazić?


  • wyjaśnia, dlaczego kichając i kaszląc, należy zasłaniać nos i usta (B)

  • wyjaśnia, dlaczego mycie rąk zapobiega zarażaniu się wybranymi chorobami zakaźnymi (B)

  • wyjaśnia, dlaczego skaleczenie może być niebezpieczne (B)

  • wymienia różne drogi wnikania drobnoustrojów chorobotwórczych do organizmu człowieka (A)

  • charakteryzuje wściekliznę i sposoby jaj zapobiegania (C)

  • wyjaśnia zasady postępowania w przypadku wbicia się kleszcza w skórę (B)

  • opisuje ubranie zabezpieczające człowieka przed kleszczami na wycieczkach (B)


  • omawia zasadę działania i znaczenie szczepień ochronnych (B)

  • sprawdza w dostępnych źródłach, jakie choroby są przenoszone przez kleszcze (C)

Jak chronić jedzenie przed zepsuciem?

  • wskazuje przyczynę psucia się żywności (A)

  • przedstawia sposoby niszczenia i ograniczania bakterii w produktach spożywczych (A)

  • wymienia sposoby ochrony żywności przed zepsuciem (A)

  • określa miejsca przechowywania wskazanych przez nauczyciela produktów żywnościowych (C)

  • wyjaśnia, dlaczego nie należy zbyt często jeść produktów z dodatkiem konserwantów (B)

  • wyjaśnia, dlaczego nie wolno jeść przeterminowanej żywności (B)

  • wyszukuje na etykietach różnych artykułów spożywczych nazwy i symbole substancji konserwujących (D)

  • wyjaśnia, dlaczego artykuły spożywcze po otwarciu opakowania należy spożyć wcześniej, niż wskazuje data przydatności do spożycia (B)

  • wyjaśnia, dlaczego żywność suszona, mocno solona lub słodzona może być przechowywana dłużej (B)

Higiena osobista pomaga zachować zdrowie

  • wyjaśnia, co się składa na higienę osobistą (B)

  • omawia, kiedy należy myć całe ciało, włosy, ręce i zęby (A)

  • wyjaśnia, jak często należy zmieniać ubranie wierzchnie i bieliznę osobistą (A)

  • demonstruje, jak należy myć zęby szczoteczką i jak czyścić je nicią dentystyczną (C)

  • określa właściwą częstotliwość kontroli zębów przez stomatologa (A)

  • wyjaśnia, dlaczego lepiej jest myć ciało pod prysznicem niż w wannie (B)

  • na podstawie etykiet różnych środków do mycia i pielęgnacji ciała wskazuje produkty przeznaczone dla dzieci (C)

  • wyjaśnia, dlaczego należy chodzić do stomatologa zanim zacznie boleć ząb (B)

  • podaje przykłady negatywnych skutków nadmiernego stosowania mydła i innych środków do mycia ciała (B)

Bezpieczeństwo w domu zależy także od ciebie

  • wykonuje kartę z zapisami ważnych numerów telefonów i własnym adresem (C)

  • wskazuje nr 112 jako uniwersalny telefon alarmowy (A)

  • wyjaśnia, jak należy się zachować, gdy do drzwi dzwoni ktoś obcy lub kiedy wybuchnie pożar (B)

  • podaje treść informacji, którą należy przekazać, dzwoniąc na telefon alarmowy (C)

  • wymienia potencjalne źródła pożaru w domu (A)

  • podaje przykłady przedmiotów, które dziecko może ugasić samodzielnie, w odróżnieniu od pożaru, wymagającego interwencji dorosłych (C)

  • wymienia z pamięci telefony alarmowe na pogotowie, straż pożarną i policję (A)

  • wyjaśnia, dlaczego w razie pożaru nie należy tracić czasu na szukanie i zabieranie ze sobą żadnych przedmiotów, w tym przedmiotów cennych (B)

  • podaje przykłady materiałów łatwopalnych (A)

  • wyjaśnia, w jakich sytuacjach dziecko może samodzielnie zapalić ogień (B)

  • wyszukuje informacje na temat czynników wzmacniających i ograniczających pożar (C)

Instalacje: gazowa, elektryczna i wodna mogą być niebezpieczne


  • wymienia domowe urządzenia gazowe i elektryczne, które mogą stanowić zagrożenie (A)

  • wyjaśnia, jak należy się zachować, gdy ulatnia się gaz (B)

  • omawia zasady, których należy przestrzegać podczas kontaktu z urządzeniami elektrycznymi (A)

  • wyjaśnia, co należy zrobić, gdy woda leje się z uszkodzonego kranu bądź innego domowego urządzenia (B)


  • wyjaśnia, co może się stać, gdy w trakcie gotowania kipi potrawa (B)

  • przewiduje skutki niewłaściwego korzystania z urządzeń gazowych i elektrycznych w domu (B)

  • rozróżnia sytuacje bezpiecznego i niebezpiecznego korzystania z urządzeń gazowych i elektrycznych (C)

  • wskazuje miejsca odcięcia dopływu gazu, prądu i wody w swoim domu (A)

  • opisuje, w jaki sposób można zabezpieczyć gniazdka elektryczne, żeby nie stwarzały zagrożenia dla dzieci (A)

  • wyjaśnia, dlaczego pracując z urządzeniami elektrycznymi, używa się specjalnych śrubokrętów (B)

  • wyjaśnia, dlaczego używanie suszarki do włosów w wannie lub przy wannie z wodą jest niebezpieczne (B)

Bezpieczeństwo poza domem

  • wyjaśnia znaczenie elementów odblaskowych na ubraniu dla bezpieczeństwa pieszego (B)

  • wymienia miejsca, w których można jeździć bezpiecznie na łyżwach lub sankach (A)

  • wymienia sporty, które wymagają używania kasku i uzasadnia odpowiedź (A)

  • opisuje, jak powinno się zachować dziecko, gdy nieznajomy zaprasza je do domu lub samochodu (B)

  • demonstruje, jak należy przechodzić przez przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji (D)

  • podaje, którą stroną drogi powinni poruszać się piesi, gdy przy drodze nie ma chodnika (A)

  • wyjaśnia, jak należy się zachować po znalezieniu niewybuchu lub niewypału (B)


  • podaje, o jakiej porze w ciągu doby kierowcy najtrudniej jest dostrzec pieszego na ulicy (A)

  • wyjaśnia, dlaczego na drodze bez chodnika zawsze należy chodzić lewą stroną (B)

  • wyjaśnia, kiedy dziecko może jeździć rowerem po chodniku (B)

  • wskazuje niebezpieczne miejsca na drodze z domu do szkoły (A)

  • podaje przykłady niebezpiecznych sytuacji podczas zabaw na świeżym powietrzu (D)

  • wskazuje zachowania osób dorosłych, które mogą stanowić zagrożenie dla dzieci (B)

  • wyjaśnia, dlaczego nawet przy silnych mrozach nie wolno jeździć na łyżwach po zamarzniętej rzece (B)

Bezpieczeństwo w gospodarstwie rolnym

  • na podstawie ilustracji wymienia urządzenia w gospodarstwie rolnym mogące stanowić zagrożenie dla dzieci (A)

  • podaje przykłady prac, których dzieciom nie wolno wykonywać w gospodarstwie rolnym (A)

  • uzasadnia, dlaczego nie należy bawić się w zbożu, gdy odbywają się tam prace polowe (B)

  • demonstruje, w jaki sposób należy prawidłowo przenosić ciężkie przedmioty (C)

  • wyjaśnia, dlaczego nie należy przebywać w pobliżu miejsca, gdzie przeprowadza się nawożenie lub rozpryskuje się środki ochrony roślin (B)

  • dowolną techniką wykonuje plakat lub ulotkę ostrzegającą przed zagrożeniami w gospodarstwie rolnym (D)

Kiedy zdarzy się wypadek

  • demonstruje, co należy zrobić, kiedy:

skaleczymy się lub leci nam krew z nosa

uderzone miejsce boli i puchnie

po urazie mocno boli noga, ręka, głowa lub brzuch

ulegliśmy poparzeniu (C)

  • wymienia sytuacje, w których użądlenie owada może być bardzo niebezpieczne (A)

  • rozróżnia na rysunku lub wśród okazów naturalnych pszczołę, osę, trzmiela i szerszenia (C)

  • wymienia zasady, których należy przestrzegać podczas jedzenia i picia na świeżym powietrzu (A)


  • wyjaśnia znaczenie szczepionki w przypadku ugryzienia przez zwierzę podejrzane o wściekliznę (B)

  • wyjaśnia, dlaczego poparzone miejsce trzeba chłodzić aż 15 minut (B)

  • przygotowuje wspólnie z rodzicami domową apteczkę, a spis jej zawartości przedstawia na lekcji (D)

  • wyjaśnia, dlaczego przyłożenie zimnego okładu do górnej części nosa hamuje krwotok (B)

  • wykonuje pompkę do wyciągania jadu (D)

Co to znaczy żyć?

  • podaje przykłady organizmów o różnej wielkości ciała i żyjących w różnych środowiskach (A)

  • wymienia czynności życiowe organizmów (A)


  • charakteryzuje czynności życiowe organizmów (C)

  • wymienia różnice między organizmami a nieożywionymi elementami przyrody (C)

  • posługując się przykładami, wyjaśnia komórkową budowę organizmów (B)

  • wyjaśnia różnice między wzrostem i rozwojem (B)

  • wyszukuje informacje o najmniejszych i największych komórkach budujących organizmy (C)

Co widać pod mikroskopem?

  • wyjaśnia, do czego służy mikroskop (A)

  • podaje przykłady organizmów, które można zobaczyć tylko za pomocą mikroskopu (A)

  • wymienia części mikroskopu (A)

  • omawia przeznaczenie poszczególnych części mikroskopu (A)

  • z pomocą nauczyciela wykonuje preparat z ludzkiego włosa i obserwuje go pod mikroskopem (D)

  • dokonuje obserwacji gotowych preparatów (C)

  • sprawnie posługuje się mikroskopem (C)

  • dokumentuje obserwacje w formie rysunku (C)

  • omawia najczęściej popełniane błędy przy wykonywaniu preparatów mikroskopowych i ustawianiu obrazu pod mikroskopem (C)

  • wykonuje wg instrukcji preparat ze skórki z cebuli (C)

  • dokonuje obserwacji wykonanego preparatu ze skórki cebuli (D)


  • samodzielnie wykonuje preparaty wymagające odpowiedniego cięcia w celu uzyskania przejrzystości obiektu
    (D)

Podział świata organizmów


  • wymienia nazwy głównych królestw organizmów (A)

  • podaje po jednym przykładzie organizmów należących do poszczególnych królestw (A)

  • krótko charakteryzuje królestwa organizmów (B)

  • wyjaśnia pojęcie gatunku (B)

  • omawia podobieństwa i różnice w budowie człowieka i innych zwierząt (C)

  • wyszukuje informacje na temat, jak człowiek wykorzystuje swoje podobieństwo do zwierząt
    (np. w medycynie) (C)

Do życia niezbędna jest energia

  • podaje, do czego organizmom jest potrzebna energia (A)

  • wyjaśnia, że źródłem energii jest spożywany pokarm (B)

  • omawia proces spalania (B)

  • wymienia tlen jako składnik powietrza niezbędny do spalania (A)

  • wymienia dwutlenek węgla jako jeden z produktów procesu spalania (A)

  • przeprowadza wg instrukcji doświadczenie wykazujące, że tlen jest niezbędny do spalania (C)

  • podaje przykładu spalania różnych substancji i sposoby wykorzystania powstałej energii przez człowieka (B)

  • wyjaśnia, dlaczego niektóre gaśnice stosowane do gaszenia pożarów są wypełnione dwutlenkiem węgla (B)

Dlaczego musimy oddychać?

  • podaje nazwę gazu niezbędnego organizmom do oddychania (A)

  • podaje nazwę gazu powstającego podczas oddychania (A)

  • wymienia sposoby pobierania tlenu przez różne organizmy (A)

  • wymienia substraty (substancje pokarmowe i tlen) i produkty (energia i dwutlenek węgla) procesu oddychania (A)

  • przeprowadza wg instrukcji doświadczenie wykazujące, że w wydychanym przez człowieka powietrzu jest więcej dwutlenku węgla niż w powietrzu pobieranym podczas wdechu (D)

  • wyjaśnia, skąd organizmy czerpią energię potrzebną im do życia (B)

  • porównuje oddychanie roślin i zwierząt (B)

  • wymienia sytuacje, w których człowiek potrzebuje więcej energii, a więc również więcej tlenu i pokarmu (A)

  • charakteryzuje podobieństwa i różnice w procesach uzyskiwania energii:

podczas spalania np. węgla

podczas łączenia się substancji pokarmowych z tlenem w organizmie człowieka (D)

  • wyjaśnia, jak może się czuć człowiek, który przez dłuższy czas przebywa w zamkniętym pomieszczeniu (D)

  • wyjaśnia, dlaczego człowiek pozbawiony tlenu może przeżyć tylko kilka minut (B)

Jak rośliny się odżywiają?

  • dzieli organizmy ze względu na sposób, w jaki się odżywiają (A)

  • wymienia gazy pobierane i usuwane przez rośliny w procesie fotosyntezy i oddychania oraz przez zwierzęta w procesie oddychania (B)

  • omawia różnice między organizmami samożywnymi i cudzożywnymi (C)

  • przeprowadza wg instrukcji doświadczenie wykazujące wpływ ilości światła i wody na przebieg procesu fotosyntezy (C)

  • samodzielnie rysuje schemat procesu fotosyntezy (C)

  • omawia proces fotosyntezy na samodzielnie narysowanym schemacie (B)

  • uzasadnia, dlaczego oddychanie jest procesem równie ważnym dla zwierząt, jak i dla roślin (B)

  • wyjaśnia znaczenie fotosyntezy zarówno dla roślin, jak i dla zwierząt (B)

  • przewiduje zmiany, jakie zaszłyby w przyrodzie, gdyby Słońce przestało świecić (D)

Wzrost i rozwój rośliny

  • wymienia składniki potrzebne roślinie do życia (A)

  • podaje nazwy części rośliny (A)

  • wymienia po kolei najważniejsze etapy rozwoju rośliny (A)

  • omawia rolę, jaką odgrywają poszczególne części rośliny (B)

  • prowadzi wg instrukcji hodowlę fasoli lub grochu (C)

  • dokumentuje obserwacje hodowli fasoli lub grochu w karcie obserwacji (C)

  • samodzielnie prowadzi hodowlę fasoli w różnych warunkach:

nasiona zanurzone w wodzie

nasiona stykają się z wodą

nasiona znajdują się znacznie powyżej poziomu wody (D)

  • dokumentuje obserwacje prowadzonej hodowli fasoli (C)

  • wyciąga wnioski z obserwacji hodowli fasoli (D)

  • samodzielnie wyszukuje i prezentuje na lekcji informacje dotyczące roślin owadożernych (D)

Rośliny wokół nas

  • wymienia cele, dla których człowiek uprawia rośliny (A)

  • podaje zasady pielęgnacji roślin doniczkowych (A)

  • rozpoznaje na zdjęciach gatunki roślin trujących (C)

  • wspólnie z innymi uczniami wykonuje klasowy atlas roślin doniczkowych (D)

  • przedstawia zasady bezpiecznego postępowania w kontakcie z roślinami trującymi, np. z wawrzynkiem wilcze łyko, pokrzykiem wilczą jagodą, barszczem Sosnowskiego (A)

  • wskazuje rośliny trujące w swoim otoczeniu (D)

  • tworzy album zawierający fotografie lub rysunki roślin rosnących w jego domu i zaznacza te, które są trujące (D)

Łańcuchy pokarmowe w przyrodzie

  • dokonuje podziału zwierząt ze względu na sposób zdobywania pokarmu (A)

  • wyjaśnia, czym jest łańcuch pokarmowy (B)

  • charakteryzuje na przykładach roślinożerców, mięsożerców i wszystkożerców (B)

  • układa proste łańcuchy pokarmowe, wykorzystując podane przykłady organizmów (C)

  • wyjaśnia, dlaczego na początku łańcucha pokarmowego zawsze znajduje się roślina (B)

  • układa łańcuchy pokarmowe, korzystając z własnej wiedzy przyrodniczej (C)

  • podaje nazwy ogniw samodzielnie ułożonych łańcuchów pokarmowych (A)

  • omawia zależności między poszczególnymi ogniwami łańcucha pokarmowego (C)

  • podaje przykłady łańcuchów pokarmowych w środowisku lądowym i wodnym (D)

  • przewiduje skutki eliminacji poszczególnych elementów łańcucha pokarmowego (D)

  • przewiduje skutki wprowadzenia do danego środowiska obcego gatunku (D)

Jak się rozmnażają zwierzęta?

  • podaje nazwy osobników męskich i żeńskich w obrębie gatunku (A)

  • wymienia podstawowe różnice w wyglądzie samca i samicy tego samego gatunku (A)

  • wyjaśnia, co to jest okres godowy zwierząt (B)

  • przedstawia, podając nazwy, sposoby przychodzenia na świat młodych różnych gatunków (A)

  • opisuje przykłady zachowań zwierząt w okresie godowym (B)

  • podaje przykłady zwierząt opiekujących się potomstwem i takich, które nie troszczą się o potomstwo (A)


  • opisuje na wybranych przykładach, jak zwierzęta należące do różnych gatunków opiekują się swoim potomstwem (B)

  • wyjaśnia, co jest przyczyną różnic w liczbie jaj składanych przez samice różnych gatunków ptaków lub w liczbie młodych w miocie u ssaków (D)

Zwierzęta wokół nas

  • dobiera przykłady różnych gatunków zwierząt do różnych kryteriów, np.:

duże i małe

hodowane przez człowieka i żyjące dziko

żyjące w środowisku lądowym, wodnym (C)

  • opisuje obowiązki, jakie ma człowiek wobec hodowanego przez siebie zwierzęcia (B)


  • wyjaśnia, w jakim celu człowiek trzyma zwierzęta domowe w gospodarstwie (B)

  • przedstawia korzyści, jakie człowiek czerpie z hodowli zwierząt (B)

  • określa, jakie organizmy nazywamy pasożytami B)

  • wymienia przykłady pasożytów człowieka (A)

  • rozpoznaje na fotografiach różne gatunki psów (C)

  • charakteryzuje rozpoznane na fotografiach gatunki psów (C)

  • podaje inne niż omawiane na lekcji przykłady zwierząt dzikich, gospodarskich i domowych (A)

  • samodzielnie wyszukuje i prezentuje na lekcji informacje na temat pasożytów zwierząt domowych (D)

Poznajemy grzyby

  • wymienia 3–4 przykłady grzybów kapeluszowych (A)

  • podaje nazwę choroby skórnej wywoływanej przez grzyby u człowieka (A)

  • wymienia sposoby odżywiania się grzybów (A)

  • podaje przykłady miejsc, w których można znaleźć grzyby (A)

  • wyjaśnia, czym są zarodniki grzybów (A)

  • wymienia sposoby zapobiegania grzybicy (A)

  • uzasadnia, dlaczego grzyby nie należą ani do roślin, ani do zwierząt (B)

  • omawia na przykładach pozytywne i negatywne aspekty znaczenia grzybów dla człowieka (A)

  • opisuje rozmnażanie się grzybów przez zarodniki (B)

  • obserwuje pod mikroskopem gotowy preparat pleśni z zarodniami (C)

  • dokumentuje prowadzone obserwacje mikroskopowe pleśni (C)

  • prowadzi hodowlę drożdży piekarniczych wg instrukcji podanej przez nauczyciela (C)

  • dokumentuje obserwacje prowadzonej hodowli drożdży piekarniczych (C)

  • wykonuje wg instrukcji podanej przez nauczyciela preparat mikroskopowy z drożdży (D)

  • obserwuje wykonany preparat drożdży pod mikroskopem (C)

  • obserwuje pod mikroskopem gotowy preparat pleśni z zarodniami (C)


Jak woda krąży w przyrodzie?

wskazuje na schemacie drogi, którymi woda z opadów atmosferycznych trafia do mórz i oceanów (A)

  • wymienia zmiany stanu skupienia wody w cyklu obiegu wody w przyrodzie (A)

  • podaje przykłady miejsc, gdzie woda jest zatrzymywana i nie uczestniczy w obiegu (A)

  • rysuje i omawia schemat obiegu wody w przyrodzie (C)

  • wyjaśnia pojęcie wód podziemnych (B)

  • wyjaśnia, w jaki sposób powstają źródła (B)


  • wyjaśnia, skąd się biorą opady na terenach suchych (B)

  • wyjaśnia określenie „obieg” wody (B)

  • uzasadnia, że zanieczyszczenia powietrza mają również wpływ na stan gleby i wody (C)

Rozpoznajemy wody powierzchniowe

  • wyjaśnia, czym są wody powierzchniowe (A)

  • dokonuje podziału wód powierzchniowych na stojące i płynące (A)


  • podaje przykłady wód powierzchniowych stojących i płynących (A)

  • na podstawie instrukcji wykonuje modele rzeki i jeziora w umywalce (C)

  • omawia sposób powstawania rzeki i jeziora (A)

  • wymienia drogi zasilania jezior w wodę (A)

  • wyjaśnia, czym jest bagno (B)

  • wykonuje na podstawie instrukcji model bagna w misce (C)

  • wskazuje różnice między jeziorem a bagnem (C)

  • wyjaśnia, dlaczego wchodzenie na bagna jest niebezpieczne (B)

  • przygotuje prezentację komputerową lub album o różnych zbiornikach wodnych znajdujących się w okolicy (D)


Jak i dokąd płyną rzeki?

  • podaje nazwy głównych elementów rzeki (A)

  • wymienia miejsca, gdzie mogą uchodzić rzeki (A)

  • na podstawie obserwacji w terenie ustala, który brzeg rzeki jest prawy, a który lewy (D)

  • wyjaśnia zależność między nachyleniem powierzchni ziemi a kierunkiem, w którym płynie rzeka (B)


  • rozpoznaje części rzek na różnych zdjęciach, uzasadniając swój wybór (C)

  • sprawdza w dostępnych źródłach, gdzie jest źródło najbliższej rzeki, jaką ta rzeka ma długość i gdzie uchodzi (D)



Rośliny wodne i nadwodne


  • wymienia czynniki niezbędne do życia roślin lądowych i wodnych (A)

  • określa cechy środowiska wodnego korzystne i niekorzystne dla roślin wodnych (B)

  • wymienia po jednym przykładzie roślin:

rosnących przy zbiornikach wodnych,

rosnących przy brzegu w płytkiej wodzie

występujących na głębokiej wodzie (A)


  • w oparciu o przykłady opisuje sposoby przystosowania roślin wodnych do zdobywania światła (B)

  • wymienia po dwa przykłady gatunków roślin wodnych i nadwodnych (A)

  • porównuje budowę roślin wodnych i lądowych (C)

  • podaje przykłady roślin hodowanych w akwariach (B)


Jakie zwierzęta żyją w wodzie?

  • wymienia po jednym przykładzie gatunków zwierząt żyjących:

tylko w wodzie,

w wodzie, i na lądzie (A)

  • wśród zwierząt wodnych wskazuje te, które oddychają tlenem rozpuszczonym w wodzie, i te, które oddychają tlenem atmosferycznym (B)

  • opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie (C)

  • porównuje warunki życia w wodzie latem i zimą (C)

  • omawia przystosowania zwierząt (innych niż ryby) do życia w wodzie (B)

  • wyjaśnia, jak zwierzęta wodne mogą przetrwać zimę (B)

  • wskazuje różnice między larwą komara a osobnikiem dorosłym (C)


  • wyszukuje w dostępnych źródłach informacje o:

sposobach walki z komarami

chorobach przenoszonych przez komary (C)

Łańcuchy pokarmowe w wodzie

  • wymienia inne niż rośliny organizmy samożywne żyjące w wodzie lub w wilgotnych miejscach (A)

  • podaje przykłady organizmów cudzożywnych żyjących w wodzie (A)

  • układa proste łańcuchy pokarmowe, wykorzystując podane przykłady organizmów (B)

  • podaje przykłady łańcuchów pokarmowych w środowisku wodnym utworzonych samodzielnie:

tylko z organizmów wodnych

z organizmów wodnych i lądowych (B)

  • posługując się przykładami, wyjaśnia zależność między budową zwierzęcia a pokarmem, którym się odżywia (B)

  • rozpoznaje na ilustracjach najczęściej spotykane w Polsce gatunki ryb słodkowodnych (C)

  • wyszukuje informacje na temat wpływu zanieczyszczeń środowiska wodnego na żyjące w nim organizmy (C)


Las to przykład środowiska lądowego

  • wymienia czynniki charakterystyczne dla środowiska lądowego (A)

  • wymienia przystosowania organizmów lądowych do niedoborów wody (A)

  • wyjaśnia, jak zwierzęta przystosowały się do zmian temperatury powietrza na lądzie (B)

  • posługując się przykładami, porównuje cechy środowiska lądowego i wodnego oraz ich wpływ na organizmy (C)

  • wyjaśnia zależność między budową liścia a szybkością parowania wody z rośliny (C)

  • wyszukuje informacje na temat środowiska, w którym powstało życie na Ziemi (C)

Drzewa – największe rośliny w lesie

  • wymienia części drzewa (A)

  • podaje 3–4 gatunki najpospolitszych drzew rosnących w lesie (A)

  • dzieli przykładowe drzewa na iglaste i liściaste (A)

  • wymienia cechy, którymi różnią się od siebie drzewa iglaste i liściaste (B)

  • wyjaśnia zasadę podziału lasów na iglaste, liściaste i mieszane (A)

  • wymienia po trzy gatunki drzew liściastych i iglastych (A)

  • określa rolę, jaką odgrywają poszczególne części drzewa (B)

  • wykonuje album zawierający suszone liście różnych gatunków drzew wraz z ich opisami (D)


  • na podstawie obserwacji przekroju pnia określa w przybliżeniu wiek drzewa iglastego (D)

  • rozpoznaje cztery gatunki drzew iglastych i co najmniej pięć gatunków drzew liściastych (C)

  • wyjaśnia przyczyny różnic w budowie koron drzew rosnących samotnie, na skraju lasu i w środku lasu (C)

  • na postawie obserwacji określa, które gatunki drzew człowiek najchętniej sadzi w parkach oraz na działkach wokół domu (D)

  • opierając się na przykładach, porównuje budowę korzeni drzew rosnących na glebach suchych i wilgotnych (C)


Poznajemy piętra lasu

  • wymienia kolejno piętra lasu (A)

  • wymienia co najmniej sześć gatunków roślin występujących w lesie (A)


  • wyjaśnia, w jaki sposób powstaje ściółka leśna (B)

  • przyporządkowuje zdjęcia lub rysunki pospolitych gatunków roślin i grzybów do poszczególnych pięter lasu (C)

  • podaje 1–2 przykłady roślin i grzybów występujących w koronach drzew, w podszycie i w runie (A)

  • opisuje warunki panujące w poszczególnych piętrach lasu (A)

  • wykonuje rysunek drzewa i krzewu oraz omawia występujące między nimi różnice (C)

  • podaje 3–4 przykłady roślin lub grzybów występujących w poszczególnych piętrach lasu (w runie, podszycie i koronach drzew) (A)

  • omawia przystosowania roślin do życia w poszczególnych warstwach lasu (B)

  • wskazuje piętro lasu, w którym warunki są najbardziej stałe, i uzasadnia swój wybór (C)

  • wymienia gatunki roślin leśnych, których owoce lub nasiona są zjadane przez zwierzęta (A)

  • uzasadnia stwierdzenie, że wszystkie warstwy lasu uczestniczą w tworzeniu gleby (B)

  • wyjaśnia zdanie: „Las nawozi się sam” (B)

  • na podstawie innych źródeł przygotowuje informacje o wykorzystaniu drzew leśnych w medycynie (A)

Zwierzęta leśne

  • wymienia co najmniej sześć gatunków zwierząt żyjących w lesie (A)

  • przyporządkowuje zdjęcia lub rysunki pospolitych gatunków zwierząt do poszczególnych pięter lasu (C)

  • podaje 1–2 przykłady gatunków zwierząt występujących w poszczególnych piętrach lasu (A)



  • omawia przystosowania zwierząt do życia w poszczególnych warstwach lasu (B)

  • opisuje korzyści, jakie czerpią zwierzęta z tego, że żyją w koronach drzew (B)

  • wyjaśnia znaczenie mrówek i dżdżownic dla lasu (B)

  • wyszukuje w dostępnych źródłach rysunki lub zdjęcia tropów zwierząt leśnych (C)

  • przedstawia, jak ludzie pomagają zwierzętom leśnym w różnych porach roku (C)

Łańcuchy pokarmowe w lesie

  • wymienia 2–3 przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie (A)

  • podaje co najmniej dwa przykłady łańcuchów pokarmowych, w których występuje ten sam organizm roślinny lub zwierzęcy (B)

  • opisuje na przykładach przystosowania różnych gatunków zwierząt leśnych do zdobywania pokarmu (B)

  • na podstawie schematu z podręcznika charakteryzuje różne typy zależności między organizmami żyjącymi w lesie (C)

  • przewiduje, co się stanie, gdy nadmiernie wzrośnie liczebność osobników gatunku tworzącego jedno z ogniw łańcucha pokarmowego (D)

  • wyjaśnia, na czym polega równowaga w środowisku leśnym (D)




Człowiek i las

  • podaje 2–3 przykłady znaczenia lasów dla człowieka (A)

  • uzasadnia konieczność zbiórki makulatury (B)

  • opisuje, jak należy się zachowywać w lesie (B)

  • wyjaśnia, dlaczego w lesie nie wolno palić ognisk poza specjalnie wyznaczonymi do tego celu miejscami (B)

  • wymienia gatunki roślin leśnych, których owoce lub nasiona są pokarmem dla ludzi (A)

  • podaje, jak można zapobiegać kurczeniu się obszarów leśnych (A)


  • opisuje pozytywny wpływ lasu na odpoczywających w nim ludzi (B)

  • na podstawie rysunku lub fotografii odróżnia muchomora sromotnikowego i muchomora jadowitego od czubajki kani (C)

  • wyjaśnia, dlaczego w lasach trzeba sadzić nowe drzewa (B)

  • wykonuje mapę myślową lub album, aby przedstawić znaczenie lasu dla człowieka (D)

  • wymienia, do jakich celów wykorzystuje się różne gatunki drzew (A)

  • ustala, co należy zrobić, aby zgodnie z prawem wyciąć drzewo z prywatnego lasu lub działki (D)

  • wyjaśnia, dlaczego las tworzony przez jeden gatunek drzewa jest mniej odporny na działanie szkodliwych czynników, np. szkodników drzew, wiatru, suszy, niż las wielogatunkowy (C)



Dlaczego rośliny kwitną?

  • określa, w jakim celu roślina wytwarza nasiona (B)

  • wskazuje na planszy elementy kwiatu (C)

  • podaje nazwy grup roślin wyodrębnionych ze względu na sposób zapylania (B)

  • wyjaśnia pojęcie kwiatostanu (A)

  • na podstawie barwnych ilustracji przedstawiających kwiaty przyporządkowuje rośliny do wiatropylnych lub owadopylnych (C)


  • omawia proces zapylania (B)

  • odnajduje w kwiatach różnych roślin poszczególne ich części (C)

  • omawia rolę, jaką odgrywają poszczególne elementy kwiatu (B)

  • podaje po trzy przykłady roślin wiatropylnych i owadopylnych (A)

  • podaje 3–4 przykłady roślin o kwiatach pojedynczych i roślin, których kwiaty są zebrane w kwiatostany (C)

  • porównuje budowę kwiatu roślin wiatropylnych i owadopylnych (C)

  • wymienia korzyści, jakie czerpią z procesu zapylania kwiaty, a jakie owady (B)

  • wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat rodzajów kwiatów w kwiatostanach, na przykładzie słonecznika i stokrotki (C)

Po co roślinom owoce?


  • określa rolę owoców w życiu rośliny (B)

  • wskazuje część rośliny, która przekształca się w owoc (C)

  • wymienia sposoby rozsiewania nasion (A)

  • na podstawie ilustracji przyporządkowuje owoce do właściwych roślin (C)

  • omawia sposoby rozsiewania nasion (A)

  • charakteryzuje na przykładach budowę owoców różnych gatunków roślin w powiązaniu ze sposobem rozprzestrzeniania nasion (C)

  • określa doświadczalnie wpływ budowy nasion klonu na prędkość, z jaką opadają, i odległość, jaką mogą pokonać (C)

  • wyjaśnia, dlaczego rośliny w miarę możliwości wytwarzają dużą ilość nasion i rozprzestrzeniają je na znaczne odległości (B)

  • wymienia przykłady celowego i przypadkowego sposobu rozsiewania nasion przez człowieka (A)

  • wyszukuje informacje o wartościowych składnikach różnych owoców jadanych przez ludzi (C)

Różnorodność roślin na łące

  • wyjaśnia pojęcie łąki (B)

  • przedstawia, w jaki sposób człowiek wykorzystuje łąki (B)

  • wymienia najczęściej spotykane rośliny łąkowe (A)

  • omawia znaczenie koniczyny dla człowieka i zwierząt (B)

  • wymienia miejsca, w których łąki powstają w sposób naturalny (B)

  • wymienia lecznicze rośliny rosnące na łące (A)

  • wykonuje zielnik z 4–5 roślin łąkowych (D)

  • wykonuje zielnik z co najmniej sześciu gatunków roślin łąkowych (C)

  • omawia lecznicze właściwości wybranych gatunków roślin łąkowych (B)

  • wyjaśnia, co się dzieje z łąką, gdy zaczynają na niej rosnąć drzewa (B)

  • wyszukuje informacje na temat ubocznych skutków niewłaściwego stosowania leczniczych roślin łąkowych (D)

Poznajemy rośliny uprawne

  • wymienia najczęściej uprawiane w Polsce zboża, drzewa i krzewy owocowe oraz warzywa (A)

  • rozpoznaje podstawowe gatunki warzyw uprawianych w Polsce (C)

  • rozpoznaje na fotografiach i ilustracjach gatunki zbóż uprawianych w Polsce (C)

  • wymienia 4–5 produktów wytwarzanych ze zbóż (A)

  • podaje przykłady wykorzystania ziemniaków przez człowieka (A)

  • wyjaśnia, w jakim celu stosuje się na polach nawozy (B)

  • dokonuje podziału nawozów na sztuczne i naturalne (A)

  • rozpoznaje na planszach i w terenie najpopularniejsze w Polsce drzewa i krzewy owocowe (C)

  • podaje przykłady wykorzystania pszenicy, żyta, owsa, jęczmienia i kukurydzy (A)

  • wymienia rośliny uprawiane przez człowieka w celu wykorzystania zawartych w nich substancji (A)

  • ustala, jak i dlaczego powstało pszenżyto (B)

Mieszkańcy pól i łąk

  • podaje 4–5 przykładów zwierząt żyjących na łące lub polu (A)

  • wyjaśnia, dlaczego na polu i łące zwierzętom trudno jest się ukryć (B)

  • wyjaśnia, jakie organizmy nazywamy szkodnikami (B)


  • wymienia co najmniej dwa przykłady szkodników pól i roślin, na których żerują (A)

  • układa prosty łańcuch pokarmowy z organizmów żyjących na polu lub łące (C)

  • opisuje na przykładach przystosowania zwierząt drapieżnych oraz ich ofiar do życia na polu i łące (B)

  • wyjaśnia, kiedy szpaki są szkodnikami, a kiedy sprzymierzeńcami człowieka (B)

  • samodzielnie układa łańcuchy pokarmowe z organizmów występujących na polu lub łące z uwzględnieniem człowieka (C)

  • charakteryzuje i porównuje różne metody walki człowieka ze szkodnikami (B)

  • określa różnice między polem uprawnym a lasem (B)

  • wskazuje przyczyny szybkiego rozprzestrzeniania się szkodników na polu (B)

  • wskazuje pozytywne i negatywne skutki stosowania środków ochrony roślin (B)

  • wyjaśnia, na czym polega walka biologiczna ze szkodnikami (B)

  • podaje przykłady innych niż w podręczniku biologicznych metod zwalczania szkodników (A)


Poznajemy zwierzęta gospodarskie

  • wymienia zwierzęta gospodarskie hodowane przez człowieka (A)

  • wymienia ptaki zaliczane do drobiu (A)

  • wylicza korzyści płynące z hodowli bydła, świń i drobiu (A)

  • przedstawia wykorzystanie koni przez człowieka dawniej i dziś (A)

  • opisuje przodków bydła domowego i świni (B)

  • wyjaśnia, w jakim celu kolczykuje się niektóre zwierzęta hodowlane (B)

  • wyjaśnia różnice między hodowlą w tradycyjnych gospodarstwach rolnych a hodowlą w warunkach przemysłowych (B)

  • analizuje pozytywne i negatywne skutki hodowli przemysłowej zwierząt (C)

  • wyszukuje informacje dotyczące systemu znakowania jaj obowiązującego w krajach Unii Europejskiej (C)

  • wyjaśnia, dlaczego pościel i ubrania wykonane z puchu są bardzo ciepłe (B)

 

Standardy wymagań do działań przyrody w klasie V

  DZIAŁ PROGRAMU: Podstawowe właściwości i budowa materii

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 

 Uczeń:

- wskazuje ciała stałe w najbliższym otoczeniu,

- rysuje ułożenie cząsteczek w ciałach stałych, cieczach i gazach,

- wskazuje w najbliższym otoczeniu przykłady ciał stałych, cieczy i gazów,

- wskazuje po 2-3 przykłady zastosowania metali i niemetali,

- wskazuje przykłady mieszanin spotykanych w życiu codziennym,

- wskazane mieszaniny dzieli na jednorodne i niejednorodne,

- wskazuje sposoby wykorzystania powietrza,

- wymienia sposoby zapobiegania korozji,

- przygotowuje wodny roztwór soli, cukru itp.,

- wymienia dwa czynniki przyspieszające rozpuszczanie.

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- podaje przykłady zjawisk fizycznych,

- określa właściwości ciał stałych, cieczy i gazów,

- podaje przykłady (1-2) występowania zjawiska rozszerzalności temperaturowej

  ciał stałych, cieczy i gazów,

- klasyfikuje wskazane substancje na metale i niemetale,

- podaje po 2-3 przykłady właściwości wskazanego metalu i niemetalu,

- wymienia 2-3 właściwości wody i dwutlenku węgla,

- wyjaśnia, na czym polega gaszenie ognia,

- wskazuje, który składnik powietrza bierze udział w spalaniu,

- wymienia czynniki przyśpieszające korozję,

- wymienia procesy życiowe, do których organizm wykorzystuje energię,

- wskazuje sposoby rozdzielania mieszanin niejednorodnych.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- klasyfikuje, popierając przykładami, oddziaływania występujące w przyrodzie,

- porównuje budowę ciał stałych, cieczy i gazów,

- wyjaśnia pojęcie „rozszerzalności temperaturowej”,

- klasyfikuje podane substancje na proste i złożone,

- omawia znaczenie najczęściej występujących metali i niemetali,

- podaje przykłady minerałów będących związkami chemicznymi,

- rozpoznaje model pierwiastka i związku chemicznego,

- porównuje mieszaniny: jednorodną i niejednorodną,

- omawia skład wybranych stopów,

- wymienia pierwiastki wchodzące w skład powietrza,

- wyjaśnia, na czym polega spalanie,

- wskazuje przykłady utleniania zachodzące w organizmach żywych i z ich udziałem,

- nazywa składniki tworzące roztwór,

- wymienia sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- wyjaśnia istotę oddziaływań, np. magnetycznych,

- wskazuje związek między budową a niektórymi właściwościami ciał stałych, cieczy i gazów,

- wskazuje przykłady praktycznego zastosowania wiedzy nt. rozszerzalności temperaturowej ciał stałych, cieczy i gazów,

- uzasadnia, dlaczego substancje dzielimy na proste i złożone,

- porównuje właściwości kilku metali,

- uzasadnia, że metale i niemetale to substancje proste,

- rysuje model budowy wybranych (np. 2-3) związków chemicznych,

- uzasadnia, dlaczego woda może stanowić przykłady mieszaniny jednorodnej lub niejednorodnej,

- wyjaśnia, dlaczego powietrze podtrzymuje palenie,

- porównuje proces utleniania i spalania,

- wyjaśnia, dlaczego rdza jest przykładem związku chemicznego,

- wyjaśnia, dlaczego podwyższona temperatura przyśpiesza rozpuszczanie,

- wyjaśnia, na czym polega proces krystalizacji.

  DZIAŁ PROGRAMU: Polska – nasza Ojczyzna

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- nazywa województwo, powiat, gminę, w której mieszka,

- odczytuje z mapy nazwy głównych krain geograficznych,

- rozpoznaje najpospolitsze drzewa iglaste i liściaste,

- wskazuje na mapie rzeki, jeziora, obszary bagienne.

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- wymienia państwa graniczące z Polską,

- nazywa siłę zewnętrzną, która wywarła największy wpływ na rzeźbę terenu Polski,

- wymienia czynniki, od których zależy żyzność gleb,

- wyjaśnia, dlaczego korzystniejsze jest sadzenie lasów mieszanych

  niż jednogatunkowych,

- odczytuje z mapy nazwy kilku obszarów leśnych.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- nazywa gminy i województwa sąsiadujące z gminą i województwem, w którym mieszka,

- opisuje epokę lodowcową,

- wyjaśnia, dlaczego rzeźba powierzchni Polski ma charakter pasowy,

- odczytuje na mapie nazwy i wysokości największych wzniesień,

- charakteryzuje poszczególne typy lasów,

- wskazuje czynniki, które wpłynęły na zmniejszenie się obszarów leśnych,

- pokazuje na mapie dorzecze, dział wód, kanały,

- wymienia typy jezior.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- nazywa władze gminy, powiatu, województwa,

- opisuje krajobraz ukształtowany przez lądolód,

- charakteryzuje poszczególne rodzaje lasów i gleb,

- wskazuje związek między rodzajem gleby a typem lasu,

- wyjaśnia, dlaczego drzewa iglaste są mniej odporne na zanieczyszczenia niż liściaste,

- opisuje bieg Odry i Wisły od źródeł do ujścia,

- charakteryzuje typy jezior występujących w Polsce.

  DZIAŁ PROGRAMU: Pojezierze Mazurskie – słodkowodne środowisko życia

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- pokazuje na mapie Pojezierze Mazurskie,

- odczytuje z mapy nazwy kilku jezior,

- wymienia czynniki niezbędne do życia roślin wodnych,

- rozpoznaje (nazywa) kilka roślin, które występują w strefie przybrzeżnej.

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- wskazuje różnice między środowiskiem lądowym a wodnym,

- wskazuje 2-3 cechy budowy, które stanowią przystosowania rośliny do życia w wodzie,

- rysuje i opisuje zasadnicze elementy komórki roślinnej,

- nazywa substancje niezbędne do wytworzenia pokarmu przez rośliny.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- charakteryzuje osobliwości przyrodnicze, które można spotkać na Pojezierzu Mazurskim,

- wyjaśnia, dlaczego zachodzi mieszanie się wody w jeziorze,

- charakteryzuje przystosowania roślin do warunków panujących w sferze przybrzeżnej,

- opisuje budowę okrzemki,

- omawia przebieg procesu fotosyntezy,

- charakteryzuje rolę wybranych organelli komórkowych.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- wyjaśnia zasady tworzenia obszarów chronionych na Pojezierzu Mazurskim,

- uzasadnia, że występowanie roślin w jeziorze ma związek z przenikaniem światła,

- wyjaśnia, dlaczego możliwe jest trwanie życia w jeziorze w okresie zimy,

- podaje przykłady roślin występujących w poszczególnych strefach jeziora,

- charakteryzuje rolę organelli komórkowych,

- dowodzi, że glony są roślinami.

  DZIAŁ PROGRAMU: Morze Bałtyckie – słonowodne środowisko życia

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- pokazuje na mapie: <orze Bałtyckie, ujście Odry, Wisły, jezioro przybrzeżne, mierzeję,

- na zdjęciach rozpoznaje wybrzeże wysokie i niskie,

- posługując się mapą, nazywa państwa leżące nad Bałtykiem,

- posługując się mapą, nazywa największe rzeki wpadające do Morza Bałtyckiego,

- podaje po 2 przykłady roli glonów w przyrodzie, medycynie i gospodarce człowieka.

Poziom

Podstawowy

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- wymienia charakterystyczne cechy pogody morskiej,

- opisuje plechę morszczynu,

- wymienia sposoby bezpłciowego rozmnażania glonów.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- charakteryzuje działalność fal na wybrzeżu niskim i wysokim,

- wyjaśnia jak powstaje bryza,

- porównuje północne i południowe wybrzeże Morza Bałtyckiego,

- opisuje rozmieszczenie glonów w morzu,

- opisuje sposób rozmnażania się poznanych glonów.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- objaśnia rolę prądów morskich w tworzeniu się mierzei, jezior przybrzeżnych, zalewów,

- wyjaśnia powstawanie bryzy dziennej i nocnej,

- charakteryzuje czynniki decydujące o rozmieszczeniu roślinności (np. zasolenie, światło …),

- charakteryzuje sposoby rozmnażania płciowego glonów,

- charakteryzuje rolę glonów w przyrodzie, medycynie i w gospodarce człowieka.

  DZIAŁ PROGRAMU: Rośliny lądowe

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- wymienia 2-3 przystosowania roślin do życia na lądzie,

- rysuje mech płonnik,

- wymienia po 3-4 rośliny należące do nagonasiennych i okrytonasiennych,

- nazywa części rośliny nasiennej,

- objaśnia rolę korzenia, łodygi, liści,

- opisuje budowę zewnętrzną liścia,

- nazywa części kwiatu,

- określa warunki niezbędne do kiełkowania nasion.

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- nazywa zasadnicze elementy budowy mchu,

- podaje rolę mchów w przyrodzie i gospodarce człowieka (2-3 przykłady),

- rozróżnia: systemy korzeniowe, typy łodyg (przykłady), liście pojedyncze  i złożone, kwiaty i kwiatostany,

- podaje przykłady owoców suchych i mięsistych,

- wymienia 2-3 przykłady przystosowań owoców do rozsiewania.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- uzasadnia konieczność wykształcenia przez rośliny poszczególnych przystosowań,

- opisuje budowę liści mchu torfowca,

- wskazuje różnice między roślinami nasiennymi a zarodnikowymi,

- rozróżnia szyszki drzew szpilkowych,

- porównuje system palowy i wiązkowy,

- opisuje budowę zewnętrzną korzenia,

- wymienia rodzaje pędów podziemnych,

- rozpoznaje kształty blaszek liściowych,

- rozpoznaje typy ulistnienia,

- charakteryzuje rolę poszczególnych elementów kwiatu,

- wyjaśnia, w jaki sposób powstaje owoc,

- charakteryzuje przystosowania owoców do różnych sposobów rozsiewania,

- opisuje budowę nasienia.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- porównuje warunki do rozwoju roślinności w środowisku lądowym i wodnym,

- uzasadnia, dlaczego mchy są najprostszymi roślinami lądowymi,

- wyjaśnia związek budowy liści mchu torfowca ze zdolnością magazynowania wody,

- opisuje przystosowana do środowiska występujące w budowie u wybranych grup roślin,

- porównuje nago- i okrytonasienne,

- podaje przykłady modyfikacji korzeni, łodyg, liści,

- rozpoznaje 3-4 typy kwiatostanów,

- opisuje poszczególne typy owoców,

- wyjaśnia, na czym polega proces kiełkowania nasion.

  DZIAŁ PROGRAMU: Krajobraz nizin

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- pokazuje na mapie: pas przybrzeżny, główne miasta i jeziora pobrzeży,

- pokazuje na mapie pas nizin,

- nazywa największe niziny,

- określa zasady zachowania się na terenie parku narodowego,

- na podstawie rysunku nazywa części grzyba,

- odróżnia jadalne gatunki grzybów od trujących,

- rozpoznaje skrzypy, widłaki.

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- pokazuje na mapie położenie najważniejszych miast na nizinach,

- wymienia cechy klimatu Niziny Śląskiej i Niziny Podlaskiej,

- opisuje warstwy lasu (nazywa warstwy lasu i podaje przykłady organizmów w nich występujących),

- nazywa części ciała paproci.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- wyjaśnia, jak powstają wydmy,

- opisuje atrakcje turystyczne pobrzeży,

- wskazuje na mapie kotliny i wysoczyzny,

- wyjaśnia przyczyny słabego zalesienia Niziny Wielkopolskiej,

- charakteryzuje krajobraz Niziny Podlaskiej,

- wymienia nazwy organizmów chronionych w Białowieskim Parku Narodowym,

- charakteryzuje oddziaływania pomiędzy poszczególnymi warstwami w lesie,

- opisuje charakterystyczne cechy grzybów,

- opisuje pozytywną i negatywną rolę grzybów,

- wymienia cechy budowy, które ułatwiają rozpoznawanie grzybów,

- charakteryzuje rolę skrzypów i widłaków obecnie i w przeszłości.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- charakteryzuje Woliński Park Narodowy,

- określa bogactwo mineralne i ich miejsca występowania na Nizinie Śląskiej,

- porównuje warunki geograficzno-przyrodnicze Niziny Wielkopolskiej i Mazowieckiej,

- wyjaśnia pochodzenie jeziora na Polesiu Lubelskim,

- opisuje charakterystyczne cechy krajobrazu Puszczy Białowieskiej,

- wyjaśnia, jaką rolę w lesie pełnią mikroorganizmy,

- omawia sposoby rozmnażania się grzybów,

- wyjaśnia nazwę „rośliny zarodnikowe”,

- charakteryzuje rośliny zarodnikowe.

  DZIAŁ PROGRAMU: Krajobraz wyżyn

Poziom

Konieczny

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- wskazuje na mapie położenie wyżyn,

- odczytuje nazwy wyżyn,

- opisuje działania człowieka na Wyżynie Śląskiej.

Poziom

Podstawowy

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- odczytuje nazwy głównych miast wyżyn,

- podaje przykłady osobliwości znajdujących się na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej,

- opisuje charakterystyczne cechy krajobrazu Wyżyny Lubelskiej.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- podaje przykłady niszczenia środowiska na Wyżynie Śląskiej,

- opisuje, w jaki sposób powstał krajobraz krasowy,

- opisuje roślinność Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej,

- wymienia uprawy występujące na Wyżynie Lubelskiej.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- podaje przykłady świadczące o wpływie zanieczyszczeń środowiska na zdrowie mieszkańców,

- wymienia zastosowanie węgla kamiennego,

- charakteryzuje poszczególne elementy krajobrazu krasowego,

- charakteryzuje gleby Wyżyny Lubelskiej.

  DZIAŁ PROGRAMU: Krajobraz wyżyn

Poziom

Konieczny

 

Stopień

dopuszczający – 2

 Uczeń:

- wskazuje na mapie góry,

- odczytuje nazwy najwyższych szczytów,

- wymienia cechy pogody tatrzańskiej,

- wymienia charakterystyczne cechy roślin.   

Poziom

Podstawowy

 

Stopień

dostateczny - 3

Uczeń:

- opisuje zajęcia mieszkańców Gór Świętokrzyskich,

- wymienia charakterystyczne cechy krajobrazu Tatr,

- nazywa piętra roślinności w Tatrach,

- omawia znaczenie porostów,

- omawia zasługi Karola Linneusza,

- poprawnie zapisuje nazwy gatunkowe.

Poziom

Rozszerzający

 

Stopień dobry – 4

 

Uczeń:

- opisuje krajobraz Gór Świętokrzyskich, Karkonoszy, Tatr,

- oblicza temperaturę na podanych wysokościach,

- charakteryzuje piętra roślinne w Tatrach,

- charakteryzuje porost,

- charakteryzuje, popierając przykładami, organizmy należące do poznanych podkrólestw.

Poziom

Dopełniający

 

Stopień

bardzo dobry - 5

Uczeń:

- podaje przykłady zjawisk krasowych w Górach Świętokrzyskich,

- charakteryzuje wpływ działalności człowieka na przyrodę w Sudetach,

- opisuje, stosując poznaną terminologię, krajobraz Tatr,

- opisuje przystosowania roślin ułatwiające im życie w surowym klimacie,

- opisuje korzyści glonu i grzyba tworzących porost,

- klasyfikuje poznane organizmy.

 

Standardy wymagań do działań przyrody w klasie VI

WSZECHŚWIAT  I ZIEMIA

Ziemia częścią wszechświata

Wymagania  konieczne

Stopień dopuszczający - 2

Uczeń:

·          Omawia budowę i zastosowanie kalendarza

·          Podaje różnice między planetami i gwiazdami

·          Podaje przykłady świadczące o istnieniu wokół Ziemi pola grawitacyjnego

Podaje przykłady wykorzystania sztucznych satelitów

  Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·        Wykazuje istnienie pola grawitacyjnego Ziemi

·          Wyjaśnia co to są galaktyki

Podaje jednostkę siły i masy

  Wymagania rozszerzające

 

Stopień dobry - 4

Uczeń:

·          Opisuje zasługi M. Kopernika dla rozwoju nauk przyrodniczych

·          Wyjaśnia, co nazywamy polem grawitacyjnym

·          Porządkuje planety Układu Słonecznego

Wyjaśnia, w jakim celu prowadzone są loty kosmiczne

 

  Wymagania dopełniające

 

Stopień bardzo dobry - 5

Uczeń:

·          Określa, od czego zależy wartość siły grawitacji

·          Opisuje w jaki sposób powstał Układ Słoneczny

Wyjaśnia, dlaczego na Księżycu nie ma atmosfery

 

Ziemia – nasza planeta

  Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

  Uczeń:

·          Wyjaśnia, popierając przykładami, na czym polegają oddziaływania magnetyczne

Wskazuje równoleżniki, południki, równik, półkulę północną i południową, bieguny ziemskie i oś Ziemi

  Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·          Podaje przykłady oddziaływań elektrostatycznych

·          Rysuje linie pola magnetycznego

·          Podaje przykład zjawiska mającego związek z istnieniem pola magnetycznego Ziemi

Określa długość i szerokość geograficzną na wskazanej półkuli

  Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

  Uczeń:

·          Wyjaśnia, na czym polega elektryzowanie ciał

·          Wyjaśnia pojęcie pola magnetycznego

·          Klasyfikuje oddziaływania pomiędzy magnesami

·          Pokazuje położenie biegunów magnetycznych i geograficznych

Określa położenie geograficzne

  Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

  Uczeń:

·          Objaśnia , na czym polegają oddziaływania magnetyczne

·          Wyjaśnia, dlaczego igła magnetyczna ustawia się w kierunku północ – południe

Odszukuje punkty na mapie, mając podane współrzędne geograficzne

Rola Słońca

  Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

  Uczeń :

·          Wymienia źródła światła

·          Wyjaśnia, jak się zachować w czasie burzy

·          Podaje przykłady ciał przezroczystych i nieprzezroczystych

·          Wyjaśnia zjawisko następowania dnia i nocy

·          Oblicza długość dnia i nocy, mając podane godziny wschodu i zachodu Słońca

·          Rysuje odbicie światła od powierzchni lustrzanych płaskich

Wyjaśnia, dlaczego następują zmiany pór roku

 Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·          Klasyfikuje, popierając przykładami, źródła światła na naturalne i sztuczne

·          Buduje prosty obwód elektryczny

·          Wyjaśnia, kiedy następuje załamanie światła

·          Wskazuje występowanie w przyrodzie zjawiska rozszczepienia światła

·          Wyjaśnia powstawanie barw widzianych ciał

Pokazuje na globusie strefy oświetlenia Ziemi

  Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

  Uczeń:

·          Rysuje schemat prostego obwodu elektrycznego

·          Wyjaśnia pojęcie promienia świetlnego

·          Określa podstawowe właściwości przewodników i izolatorów

·          Rysuje promień świetlny przechodzący z powietrza do innego ośrodka

·          Wyjaśnia , dlaczego światło białe ulega rozszczepieniu

·          Rysuje oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach kalendarzowych pór roku

  Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

  Uczeń:

·          Wyjaśnia przyczynę różnic długości dnia i nocy

·          Tłumaczy zjawiska zaćmienia Słońca i Księżyca

·          Wykazuje, że światło białe jest mieszaniną świateł białych

·          Opisuje budowę oka

Charakteryzuje poszczególne strefy oświetleniowe Ziemi

MORZA  I  OCEANY

 Wszechocean

Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

  Uczeń:

·          Odczytuje z mapy nazwy kontynentów, oceanów i mórz

·          Odszukuje na mapie rowy oceaniczne, wyspy, podmorskie łańcuchy górskie

Rysuje falę

  Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·          Wyjaśnia, dlaczego na głębokości poniżej 100m panują ciemności

Opisuje warunki panujące na szelfie

Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

  Uczeń:

·          Wyjaśnia przyczyny zróżnicowanego zasolenia wód morskich

·          Opisuje falę

Wyjaśnia przyczynę odpływów i przypływów

Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

  Uczeń:

·          Charakteryzuje warunki panujące w głębinach oceanicznych

·          Opisuje rafę koralową

Wyjaśnia przyczynę powstawania prądów morskich

Charakterystyka stref życia w morzu

  Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

  Uczeń:

·          Nazywa strefy życia w morzu

·          Rysuje chełbię

·          Opisuje budowę zewnętrzną ryby

·          Opisuje budowę zewnętrzną skorupiaków na przykładzie homara

·          Wymienia źródła dźwięków

·          Tłumaczy, kiedy powstaje echo

·          Wymienia korzyści jakie czerpie człowiek z mórz i oceanów

  Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·          Opisuje warunki świetlne panujące w poszczególnych strefach morskich

·          Odróżnia polipa od meduzy

·          Wymienia przystosowania w budowie zewnętrznej ryb do życia w wodzie

·          Podaje przykłady skorupiaków morskich

·          Na rysunku fali zaznacza: rozrzedzenie, zagęszczenie i długość fali

·          Wyjaśnia, do czego służą: echosonda i batyskaf

Podaje przykłady innych zwierząt żyjących w morzach

  Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

  Uczeń:

·          Charakteryzuje warunki panujące w poszczególnych strefach oceanicznych

·          Opisuje przystosowania chełbi do życia w morzu

·          Opisuje budowę stułbi

·          Charakteryzuje koralowce

·          Rozpoznaje wybrane skorupiaki morskie

·          Wyjaśnia, co nazywamy falę dźwiękową

·          Wymienia ośrodki różniące się prędkością rozchodzenia się fal dźwiękowych

·          Wyjaśnia, co nazywamy częstotliwością fali

Opisuje wykorzystanie mórz i oceanów przez człowieka

  Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

  Uczeń:

·          Ocenia możliwości rozwoju świata organicznego w poszczególnych strefach

·          Opisuje przystosowania zwierząt do życia w wodzie

·          Wyjaśnia, dlaczego fale dźwiękowe nie mogą rozchodzić się w próżni

·          Podaje przykłady wykorzystania zjawiska echa przez zwierzęta

Analizuje skutki korzystania z zasobów morskich przez człowieka

Z wody na ląd

 Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

  Uczeń:

·          Omawia budowę komórki zwierzęcej

·          Wskazuje zwierzęta występujące w jeziorze

·          Opisuje budowę zewnętrzną żaby

Podaje 2 – 3 przykłady płazów chronionych

  Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

  Uczeń:

·          Opisuje budowę pierwotniaków na przykładzie pantofelka

·          Omawia budowę stułbi

·          Opisuje wybrane czynności życiowe płazów

·          Podaje przykłady zależności pokarmowych w jeziorze

Charakteryzuje czynności życiowe płazów

  Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

  Uczeń:

·          Odróżnia komórkę zwierzęcą od roślinnej

·          Charakteryzuje przystosowania stułbi do warunków i trybu życia

·          Rozpoznaje wybrane zwierzęta występujące w jeziorze

Wymienia cechy budowy zewnętrznej przystosowujące płazy do życia na lądzie

  Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

  Uczeń:

·          Wyjaśnia, dlaczego w jeziorach żyją głównie zwierzęta zmiennocieplne

·          Charakteryzuje pierwotniaki

·          Charakteryzuje faunę występującą w różnych strefach jeziora

Wymienia gatunki zwierząt, które można spotkać tylko w czystych wodach

ŻYCIE  NA  LĄDZIE

Warunki życia w środowisku lądowym

Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

Uczeń:

·          Porównuje warunki życia w wodzie i na lądzie

·          Opisuje budowę zewnętrzną ptaka

·          Odróżnia ptaki drapieżne od innych

·          Określa rolę ptaków w przyrodzie

·          Wymienia charakterystyczne cechy ssaków

·          Podaje przykłady ssaków z różnych środowisk

·          Opisuje rolę dżdżownic w przyrodzie

Opisuje sposób postępowania w wypadku przyczepienia się kleszcza

Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

Uczeń:

·          Omawia cechy budowy przystosowujące gady do życia na lądzie

·          Wymienia cechy przystosowujące ptaka do lotu

·          Podaje przykłady ptaków odlatujących oraz chronionych

·          Rozpoznaje wybrane gatunki ssaków chronionych w Polsce

·          Opisuje budowę zewnętrzną pająka

·          Wskazuje przykłady pozytywnego i negatywnego znaczenia owadów

Nazywa części  ciała winniczka

Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

Uczeń:

·          Omawia proces rozmnażania gadów

·          Wskazuje podobieństwa i różnice między ptakami  a gadami

·          Wymienia przyczyny wędrówek ptaków

·          Opisuje cechy przystosowujące dżdżownicę do życia w glebie

·          Rozpoznaje typy aparatów gębowych owadów

Charakteryzuje rolę owadów w przyrodzie

Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

Uczeń:

·          Porównuje czynności życiowe płazów i gadów

·          Opisuje rozmnażanie ptaków

·          Na wybranych przykładach wykazuje związek między budową a trybem życia ptaków

·          Charakteryzuje rozmnażanie i rozwój ssaków

·          Opisuje czynności życiowe dżdżownicy

·          Charakteryzuje sposoby rozmnażania owadów

Omawia rozmnażanie winniczka

Krajobrazy Ziemi

Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

Uczeń:

·          Wymienia podstawowe elementy klimatu

·          Odczytuje dane z wykresów

·          Pokazuje na mapie położenie poszczególnych stref geograficznych

·          Wymienia po 3 – 4 gatunki zwierzęce charakterystyczne dla poszczególnych stref

Wymienia charakterystyczne cechy klimatu pustynnego , arktycznego

Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

Uczeń:

·          Wymienia charakterystyczne cechy poszczególnych typów klimatów

·          Podaje przykłady roślin uprawianych w poszczególnych strefach klimatycznych

·          Na wybranych przykładach opisuje przystosowania zwierząt do warunków klimatycznych

Opisuje zajęcia mieszkańców wybranych stref klimatycznych

Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

Uczeń:

·          Wyjaśnia w jaki sposób określa się klimat danego obszaru

·          Wykonuje obliczenia, wykorzystując dane z wykresów

·          Opisuje zróżnicowanie krajobrazowe Europy

·          Wykazuje związki między warunkami klimatycznymi  a światem roślinnym i zwierzęcym w poszczególnych strefach

·          Wykazuje wpływ warunków klimatycznych na sposób gospodarowania i gęstość zaludnienia w poszczególnych strefach

Porównuje warunki przyrodnicze różnych rejonów geograficznych

Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

Uczeń:

·          Na podstawie analizy danych dotyczących rozkładu temperatur i ilości opadów porównuje klimaty różnych rejonów geograficznych

·          Wskazuje przyczyny odchylenia granic stref od równoleżników

·          Przewiduje zmiany, jakie mogą zachodzić w środowisku na skutek eksploatacji bogactw naturalnych i mineralnych

Opisuje trasy wypraw polarnych ze szczególnym uwzględnieniem wkładu Polaków w badania biegunów

ZIEMIA  -  WSPÓLNE  DOBRO

Wymagania konieczne

Stopień dopuszczające - 2

Uczeń:

·          Wymienia przyczyny zmian w krajobrazie naturalnym

·          Opisuje skutki zanieczyszczeń środowiska

Wymienia formy ochrony przyrody

Wymagania podstawowe

Stopień dostateczny - 3

Uczeń:

·          Charakteryzuje zanieczyszczenia środowiska

·          Podaje przykłady gatunków chronionych

Wymienia dwa światowe parki narodowe

Wymagania rozszerzające  

Stopień dobry - 4

Uczeń:

·          Wyjaśnia przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby

Charakteryzuje 2 – 3 wybrane parki narodowe

Wymagania dopełniające

Stopień bardzo dobry - 5

Uczeń:

Przewiduje skutki niekontrolowanego składowania odpadów radioaktywnych i substancji trujących