Wymagania edukacyjne z matematyki w
klasie IV
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:
- Dodawać i
odejmować w pamięci liczby dwucyfrowe.
- Obliczyć
wartości wyrażeń arytmetycznych z zachowaniem kolejności wykonywania
działań.
- Wskazywać
dzielniki danej liczby.
- Zaznaczać na
osi liczbowej liczby i ich wielokrotności.
- Stosować
algorytmy działań pisemnych.
- Rozpoznawać
podstawowe figury geometryczne.
- Nazywać i
mierzyć kąty.
- Porównywać
ułamki zwykłe o równych mianownikach.
- Dodawać i
odejmować ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach.
- Zamieniać ułamki
dziesiętne na zwykłe.
- Dodawać
odejmować ułamki dziesiętne.
- Obliczać
pole kwadratu.
- Rozpoznawać
prostopadłościan i wymieniać jego elementy.
Na ocenę dostateczną uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Dzielić z
resztą.
- Zapisywać
cyframi i słowami liczby w systemie dziesiętnym.
- Stosować
cyfry rzymskie do oznaczenia dat.
- Powiększać
i pomniejszać kilkukrotnie liczby.
- Stosować
cechy podzielności.
- Kreślić
proste prostopadłe i proste równoległe.
- Obliczać obwód
prostokąta.
- Porównywać
ułamki o jednakowych licznikach.
- Skracać i
rozszerzać ułamki zwykłe.
- Odczytywać i
zaznaczać ułamki na osi liczbowej.
- Dodawać i
odejmować ułamki zwykłe i liczby mieszane
o jednakowych mianownikach.
- Obliczać składnik
sumy.
- Zapisywać
wyrażenia dwumianowane w postaci ułamków dziesiętnych.
- Dodawać i
odejmować ułamki dziesiętne sposobem pisemnym.
- Obliczać
pole prostokąta.
- Kreślić
siatki sześcianów.
- Obliczać
pole powierzchni sześcianu.
Na ocenę dobrą uczeń umie sprostać wszystkim powyższym
wymaganiom,
a ponadto potrafi:
- Obliczać
kwadraty liczb.
- Tworzyć wyrażenia
arytmetyczne na podstawie treści zadań
i obliczać je.
- Zapisywać w
systemie rzymskim.
- Mnożyć i
dzielić liczby sposobem pisemnym.
- Stosować
wszystkie cechy podzielności liczb.
- Kreślić i
rozpoznawać kąty.
- Obliczać
rzeczywiste długości odcinków na podstawie podanej skali.
- Zamieniać
liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
- Odejmować ułamki
od całości.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania
i odejmowania ułamków zwykłych i dziesiętnych.
- Porównywać
ułamki dziesiętne.
- Obliczać bok
kwadratu, gdy dane jest jego pole.
- Obliczać
pole powierzchni prostopadłościanu.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń umie sprostać
wszystkim powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Obliczać
wartości wielodziałaniowego wyrażenia arytmetycznego.
- Porównywać
liczby zapisane w systemie rzymskim.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z zastosowaniem działań łącznych.
- Stosować
cechy podzielności przy szukaniu liczb spełniających dany warunek.
- Kreślić
czworokąty o danych kątach.
- Obliczać
drugi bok prostokąta przy znanym obwodzie.
- Obliczać ułamek
liczby, figury lub zbioru.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe za pomocą działań na ułamkach.
- Zamieniać
liczby mieszane na ułamki dziesiętne.
- Obliczać
pola figur złożonych.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z zastosowaniem pól powierzchni prostopadłościanu.
Na ocenę celującą uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom,
a ponadto:
- Samodzielnie
lub na zajęcia pozalekcyjnych poszerza własna wiedzę, zainteresowania i
umiejętności matematyczne.
- Czynnie
bierze udział w pracy na lekcjach matematyki.
- Bierze
aktywny udział w konkursach matematycznych.
- Rozwiązuje
zadania tekstowe (z gwiazdką) na pracach kontrolnych, które wykraczają
poza program nauczania w klasie czwartej.
Wymagania
edukacyjne z matematyki w klasie V
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:
- Porównywać
liczby naturalne.
- Dodawać,
odejmować, mnożyć i dzielić pisemnie liczby naturalne.
- Zapisać ułamek
jako wynik podziału całości na równe części.
- Dodawać i
odejmować ułamki zwykłe o tych samych mianownikach.
- Porównywać
ułamki zwykłe o tych samych mianownikach.
- Mnożyć ułamki
zwykłe.
- Podać
odwrotność liczby.
- Rozpoznawać
i nazywać trójkąty i czworokąty.
- Stosować sumę
miar kątów trójkąta.
- Porównywać
ułamki dziesiętne.
- Dodawać i
mnożyć ułamki dziesiętne.
- Mnożyć i
dzielić ułamki dziesiętne przez 10.
- Obliczać
pole prostokąta.
- Wskazać
liczbę przeciwną.
- Obliczyć sumę
liczb ujemnych.
- Zaznaczyć
liczbę całkowitą na osi liczbowej.
- Rozpoznać
graniastosłup[ prosty i zauważyć jego własności.
Na ocenę dostateczną uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Stosować
cechy podzielności liczb przez: 2, 3, 4, 5, 9, 10, 25, 100.
- Zaznaczać i
odczytywać liczby mieszane na osi liczbowej.
- Wyłączać
całości z ułamka niewłaściwego.
- Powiększać
i pomniejszać ułamek zwykła n-razy.
- Dzielić
liczby mieszane i ułamki zwykłe.
- Obliczać
obwody czworokątów.
- Rysować trójkąty
i czworokąty o danych wymiarach.
- Pisemnie
odejmować i dzielić ułamki dziesiętne.
- Zamieniać ułamki
zwykłe na dziesiętne.
- Stosować ułamki
do zamiany wyrażeń dwu- na jednomianowane.
- Narysować
wysokość figury płaskiej.
- Zamieniać
jednostki pola.
- Porównywać
liczby całkowite.
- Obliczyć
sumy liczb o rożnych znakach.
- Narysować
siatkę graniastosłupa.
- Obliczyć objętość
prostopadłościanu.
Na ocenę dobrą uczeń umie sprostać wszystkim powyższym
wymaganiom,
a ponadto potrafi:
- Znaleźć NWD
i NWW liczby naturalnej.
- Rozszerzać i
skracać ułamki zwykłe.
- Sprawnie
dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki zwykłe.
- Porównywać
ułamki zwykłe.
- Wykonywać
działania łączne na ułamkach zwykłych.
- Stosować własności
kątów: przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych.
- Stosować własności
trójkąta i czworokąta w obliczaniu obwodów
i pól.
- Rozwiązywać
zadania z zastosowaniem porównań ilorazowych.
- Wykonywać
działania łączne na ułamkach dziesiętnych.
- Dodawać i
odejmować liczby całkowite.
- Zamieniać
jednostki objętości.
- Obliczać
pole powierzchni i objętość graniastosłupów prostych.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń umie sprostać
wszystkim powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Rozw. zad.
tekstowe dotyczące porównań różnicowych i ilorazowych.
- Rozw. zad.
tekstowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych
i dziesiętnych oraz porównywania ułamków.
- Roz. zad.
tekstowe z zastosowaniem obliczania ułamka z liczby.
- Odczytywać
informację z diagramów procentowych.
- Rozwiązywać
zadania związane z obniżką i podwyżką procentową.
- Wykorzystywać
własności figur.
- Rozw. zad.
testowe na obliczanie obwodów, pól i długości odcinków.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z działaniami na liczbach wymiernych.
- Obliczać objętość
graniastosłupa prostego.
Na ocenę celującą uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom,
a ponadto:
- Samodzielnie
lub na zajęcia pozalekcyjnych poszerza własna wiedzę, zainteresowania i
umiejętności matematyczne.
- Czynnie
bierze udział w pracy na lekcjach matematyki.
- Bierze
aktywny udział w konkursach matematycznych.
- Rozwiązuje
zadania tekstowe (z gwiazdką) na pracach kontrolnych, które wykraczają
poza program nauczania w klasie piątej.
Wymagania
edukacyjne z matematyki w klasie VI
Na ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:
- Dodawać,
odejmować, mnożyć i dzielić liczby wymierne.
- Porównywać
liczby i zaznaczać je na osi liczbowej.
- Obliczać potęgę
liczby naturalnej.
- Obliczać upływ
czasu.
- Obliczać
rzeczywistą długość odcinka danego w skali.
- Mierzyć kąty,
nazywać je, stosować ich własności.
- Obliczać
pole trójkątów i czworokątów i stosować jednostki pola.
- Obliczać objętość
sześcianu.
- Dodawać
liczby całkowite, stosować zasady zachowania znaku.
- Podać liczbę
przeciwną.
- Obliczyć
wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
- Zapisać treść
zadania w postaci równania.
Na ocenę dostateczną uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Porównywać
ułamki zwykłe i dziesiętne.
- Potęgować
ułamki.
- Zamieniać
jednostki długości i jednostki masy.
- Odczytywać
informacje z tabel.
- Stosować
własności trójkątów, czworokątów i kół.
- Rysować
wielokąty i obliczać ich pola.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe związane z polem prostokąta
i zamiana jednostek.
- Kreślić
siatki graniastosłupów prostych.
- Obliczać
objętość i pole powierzchni prostopadłościanów.
- Rozumie
pojęcia: prędkość, droga, czas.
- Porównywać
liczby wymierne.
- Działać
na liczbach wymiernych.
- Redukować
wyrazy podobne wyrażeń algebraicznych.
- Zaznaczać
na osi liczbowej punkty spełniające nierówność.
- Odczytywać
dane z wykresu i zaznaczać znane punkty.
Na ocenę dobrą uczeń umie sprostać wszystkim powyższym
wymaganiom,
a ponadto potrafi:
- Znaleźć
rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego.
- Obliczyć
wartość wyrażenia arytmetycznego.
- Rozwiązać
zadania związane ze skalą.
- Przedstawiać
dane w postaci diagramów.
- Wykorzystywać
własności kątów, trójkątów i czworokątów.
- Rysować
figury na podstawie ich własności.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe związane z polem wielokątów.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupów.
- Obliczać
wartości wyrażeń arytmetycznych.
- Przekształcać
wyrażenia algebraiczne do prostszej postaci.
- Rozwiązywać
równania.
- Stosować równania
do rozwiązywania zadań tekstowych.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń umie sprostać
wszystkim powyższym wymaganiom, a ponadto potrafi:
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych i ułamkach.
- Zaokrąglać
liczby.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z wykorzystaniem własności wielokątów
i sumy miar kątów wewnętrznych.
- Rozwiązywać
zadania związane z polami figur płaskich.
- Rozwiązywać
zadania związane z objętością graniastosłupów.
- Rozwiązywać
zadania tekstowe z wykorzystaniem równań
i przekształceń algebraicznych.
- Stosować
wiedzę matematyczną w rozwiązywaniu problemów.
Na ocenę celującą uczeń umie sprostać wszystkim
powyższym wymaganiom,
a ponadto:
- Samodzielnie
lub na zajęcia pozalekcyjnych poszerza własna wiedzę, zainteresowania i
umiejętności matematyczne.
- Czynnie
bierze udział w pracy na lekcjach matematyki.
- Bierze
aktywny udział w konkursach matematycznych.
- Rozwiązuje
zadania tekstowe (z gwiazdką) na pracach kontrolnych, które wykraczają
poza program nauczania w klasie szóstej.